R: Børn og unge har ret til at kunne udnytte deres fulde musik-potentiale

En netop offentliggjort rapport viser, at et alarmerende højt antal skoler ikke udbyder tilstrækkelig musikundervisning. Det skyldes primært, at der ikke er mulighed for at vælge musik som linjefag på læreruddannelsen, mener Radikale Venstres Marianne Jelved og Bente Dahl.

”Det er simpelthen for ringe. I en del år nu har det været tydeligt, at spiralen gik nedad for musikundervisningen. Faktorer som blandt andet den manglende mulighed for at vælge musik som linjefag på læreruddannelsen fører til, at færre børn kan modtage kvalificeret musikundervisning. Børn og unge har dermed en ringe tilgængelighed til at være aktive med musik. Den spiral må og skal vi have vendt,” siger Radikale Venstres uddannelsesordfører Marianne Jelved.

”Børn og unge har ret til at kunne udnytte deres fulde potentiale. Det gøres alene, når de også kan få adgang til at udøve kunstrelaterede fag, så som musik. Musikudøvelse er primært morsomt og spændende at beskæftige sig med, og derudover optræner den form for aktivitet en udvikling af kompetencer, som er efterspurgte i dagens samfund, så som sociale og kulturelle kompetencer,” siger Radikale Venstres musikordfører, Bente Dahl, som i dag deltager i paneldebat om temaet på Borups Højskole.

Radikale Venstre har tidligere stået for at indføre huskunstnerordningen, der giver børn mulighed for at møde kunstnere i deres opvækst. De to ordførere kræver den ordning udbygget, samt at der sættes ind på andre områder, så musikundervisningens fødekæde ikke har svage led mere.

”Kun på den måde får alle børn og unge adgang til musikundervisning og dermed mulighed for at udnytte og udvikle deres fulde potentialer”, siger Marianne Jelved og Bente Dahl.

Yderligere kommentarer:
Marianne Jelved: 3337 4703