R: Dansk Folkeparti hjælper Hizb-ut-Tahrir

Dansk Folkeparti går HizB–ut-Tahrirs (HuT) ærinde, når de til stadighed forsøger at forhindre HuT i at afholde deres møde i den Sorte Diamant. Anledningen er nu, at HuT - ikke overraskende - vil sørge for, at mødet afholdes kønsopdelt. Men HuT bliver kun styrket, når danske politikere ikke selv forsvarer demokratiet på demokratiets præmisser, mener Radikale Venstres retsordfører Manu Sareen.

”Der findes kønsopdeling i moskeer og synagoger såvel som nogle steder i folkeskolen. At det sker til et HuT-møde, er heller ingen overraskelse. Men hvis mødet ikke er i strid med grundloven, så er det vigtigt, at vi viser respekt for det samfund, vi lever i. Vi kan udtrykke vores uenighed med HuT, men ikke give dem en særbehandling, de ikke fortjener. Vi som politikere skal sige vores mening, men lade loven bestemme om mødet kan afholdes eller ej,” siger Manu Sareen, Radikale Venstres retsordfører.

Den Radikale ordfører mener, at det er essentielt, at man for at bekæmpe ekstreme holdninger ikke falder ned på deres niveau. Det viser demokratiets styrke, at man tolererer andres holdninger end sin egen – også selv om de er ekstreme. Hvis utilpassede unge skal fravælge HuT og vælge demokratiet, så skal landets politikere også selv respekterer de rettigheder, som Danmark er bygget på.

”I et demokratisk retssamfund skal der være højt til loftet, også når det gælder holdninger, vi ikke bryder os om. Det er bestemt ikke en demokratisk værdi at forbyde de holdninger, der ikke passer ind i vores verdensbillede. Det vi kan gøre, er at vise, hvordan vi respekterer demokratiet og ikke lader os gå påvirke af holdninger, vi ikke kan lide. Hvordan kan vi overbevise unge utilpassede mennesker om ikke at søge mod HuT og ikke vælge demokratiets vej, hvis vi ikke selv viser dem vejen?”, siger Manu Sareen.

Radikale Venstre tager kraftigt afstand fra HuTs holdninger, men der kan ikke rokkes ved deres ret til at ytre sig uagtet, hvor meget vi tager afstand fra deres ytringer.

Yderligere kommentarer; Manu Sareen, 2264 1605