R: De dyre valgløfters tid er forbi

Der er brug for flere reformer og prioriteringer, som retter op på de offentlige underskud og skaber vækst. Og de dyre valgløfters tid er forbi, siger Morten Østergaard, radikale finansordfører, efter regeringens offentliggørelse af finanslovsforslaget for 2012. Forslaget viser et offentligt underskud på over 80 mia. kr. i 2012.

Det forventede milliardunderskud for næste år afspejler den internationale krise, og at der er lavkonjunkturer. Og det skal tages alvorligt mener den radikale finansordfører. Men hvad værre er, så viser prognoserne at underskuddene vil vare ved, fordi væksten er gået i stå.

”Udsigten til fortsatte underskud på de offentlige finanser fortæller os, at der er brug for flere reformer, end dem som allerede er aftalt. Også skatten, den internationale rekruttering og beskæftigelsessystemet skal reformeres, så vi får råd til at investere i forskning og uddannelse. Investeringer, som vil styrke væksten og lede Danmark ud af vækstkrisen,” siger Morten Østergaard, Radikale Venstres finansordfører.

”De blodrøde tal som er fremlagt i dag viser, at det nu må være slut med dyre løfter som eksempelvis engangsrabat på boligskatten. Det skaber ikke tillid til dansk økonomi, når den slags virkningsløse og dyre løfter udstedes. Der er i stedet brug for, at de få kroner i statskassen anvendes omhyggeligt, til initiativer som skaber langsigtede løsninger og forbedringer i samfundet. Både på kort og langt sigt. Radikale Venstre har på den korte bane foreslået en klimajobplan, som både skaber et renere klima og flere jobs,” siger Morten Østergaard.

”Uanset udsigten til valgkamp er der brug for troværdige løsninger. Situationen er ganske alvorlig,” siger Morten Østergaard.

Yderligere kommentarer: Morten Østergaard; 3337 4718