R: Den danske folkeskole skal kunne mere end bare at score i PISA

Efter 9 år med VK's centralisering og kontrol viser den netop offentliggjorte PISA-undersøgelse, at Danmark fortsætter sin rutsjetur ned af den internationale rangliste. Hvis udviklingen skal vendes, må vi få fokus tilbage på, hvilke værdier, det egentlig er, der har gjort den danske folkeskole unik, siger Radikale Venstres gruppeformand Margrethe Vestager.

"Venstre og Konservative har nu siddet med ansvaret for folkeskolen i ni år, og desværre har de mest af alt brugt tiden på at indføre kontrol og bureaukrati. Jeg vil indgående opfordre V og K til at få næsen ud af PISA-tabellerne og øjnene op for, hvad det for viden, vi har om, hvad der virker. Der er ikke brug for ensidig kontrol og bureaukratisering. Der er brug for tillid og dialog med skolens parter - og så konkrete ændringer af skolens verden: Mere efteruddannelse til lærerne, bedre fysiske faciliteter og undervisningsmaterialer samt et loft over klassekvotienten. Skolen skal være kommunens bedste hus, så signalet er klart: Her sætter vi pris på at lære noget," siger Margrethe Vestager.

Hun understreger, at PISA-undersøgelserne kan være et fornuftigt redskab, hvis de bliver brugt hensigtsmæssigt:

"Det var mig, der som undervisningsminister i 1998 indførte PISA-undersøgelserne i Danmark. Men den måde, regeringen bruger dem på i dag er desværre forfejlet og skadelig for folkeskolen. Hvis man som V og K bare holder øjnene stift rettet mod scoringstabellerne, så mister man blikket for de værdier, der gør den danske folkeskole så unik. Desuden er det uambitiøst. Regeringens mål for skolen er, at eleverne scorer højt i PISA. Det lykkes ikke efter 9 år. Måske skulle vi prøve noget nyt: Viden, tillid, dialog. Og fastholde, at børnene både skal læse, skrive, stave, regne - og alt det andet, der gør de færdigheder relevante: samarbejdsevne, kritik, dannelse og medborgerskab," siger Margrethe Vestager.

Hun kritiserer desuden statsminister Lars Løkke for at handle mod bedre vidende, når han insisterer på at offentliggøre folkeskolernes testresulateter:

"Lars Løkke siger, at han gerne vil bygge på viden om, hvad der virker. Alligevel fastholder han offentliggørelse af obligatoriske tests. Det er så mod bedre vidende. For den stærkeste anbefaling, jeg har hørt fra de lande, der har offentliggjorte, obligatoriske test er: Gør det ikke! Det ødelægger skolen, fordi eleverne bare oplæres i tests. Og det er for lidt," siger Margrethe Vestager.

Yderligere kommentarer: Margrethe Vestager 3337 4707