R: Drop ideen om discountkandidater

Regeringen lægger op til en etårig kandidatuddannelse på universiteterne, når de senere i dag mødes med Vækstforum. En rigtig dårlig ide, mener Radikale Venstres arbejdsmarkedsordfører, Morten Østergaard.

”Løsningen på Danmarks vækstproblemer er ikke mindre uddannelse, men mere uddannelse. Når jeg tager rundt i Danmark og besøger vækstvirksomheder, så siger de samstemmende, at de søger unge, højtuddannede mennesker, der kan konkurrere på tværs af landegrænser,” siger Morten Østergaard.

”Løsningen på Danmarks vækstproblemer er ikke at veksle lange videregående uddannelser til mellemlange uddannelser. Det er så forkert, at regeringen vil skære ned på uddannelsesniveauet. I forvejen er uddannelsessektoren hårdt ramt af regeringens sparefetich,” siger Morten Østergaard.

”I dag har vi en høj arbejdsløshed hos nyuddannede akademikere, og den vil ikke forsvinde, fordi man skærer et år af deres uddannelse. Tværtimod. Du gør bare de unge en bjørnetjeneste. Jeg vil opfordre videnskabsministeren til at lægge ideen om discountkandidater tilbage i skraldespanden,” siger Morten Østergaard.

Yderligere kommentarer: Morten Østergaard, 3337 4718