R: Dyr og ubrugelig grænsekontrol

Regeringen har i dag sammen med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne lavet en aftale om intern grænsekontrol. En ordning, der koster de danske skatteydere mere en 500 mio. kr. de kommende fem år. En skæv prioritering, der sender helt forkerte signaler, hvis man spørger Lone Dybkjær, Radikale Venstres retsordfører.

”Genindførslen af grænsekontrol, som regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne i dag har aftalt, er i bedste fald ganske harmløst. I værste fald er den meget dyr og udtryk for en helt forkert prioritering i tider, hvor pengene ikke hænger på træerne,” siger Lone Dybkjær, Radikale Venstres ordfører.

”Hvis vi for alvor skal bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet, så skal Danmark i stedet droppe retsforbeholdet i EU. Det er desværre ikke første gang, at regeringen sælger ud af sin Europa-politik for at danse efter Cirkus Kjærsgaards fløjte. Vi sender nogle helt forkerte signaler til vores nabolande i EU,” siger Lone Dybkjær.

Aftalen medfører en udgift til de danske skatteydere på mere end 500 mio. kr. frem til 2015 gennem investeringer og vedligeholdelse af udstyr samt lønudgifter til toldere. I december 2009 kunne justitsminister Brian Mikkelsen fortælle Folketingets retsudvalg, at en genindførelse af grænsekontrollen hverken er nødvendig eller hensigtsmæssig til bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet. Efter råd fra Rigspolitiet.

”Danmark kommer til at bruge rigtig mange skattepenge på noget, der slet ikke fungerer. Idéen om at en håndfuld faste toldkontrolposter skal dæmme op for berigelseskriminalitet begået af udenlandske bander, ind- og udsmugling af narkotika, våben, personer og større pengebeløb samt unddragelse af dansk skat ved brug af udenlandsk arbejdskraft er absurd i et land som Danmark med 7.000 km kyststrækning. Radikale Venstre ville prioritere helt anderledes. Skulle man endelige bruge penge på det her område, skulle det ske ved en styrket politiindsats og et øget Europol-samarbejde,” siger Lone Dybkjær.

Yderligere kommentarer; Lone Dybkjær, 6162 4208