R: En god forretning at investere i psykiatrien

I sidste uge kom det frem, at Venstres Preben Rudiengaard ville støtte forsøget med tæt samarbejde mellem praktiserende læger og psykiatrien - det man kalder for shared care. Bedre sent end aldrig, mener Anne Marie Geisler Andersen, Radikale Venstres psykiatriordfører, der gerne så, at der blev investeret penge i flere aspekter af den psykiatriske behandling.

"Det er for mig helt nye toner, når Preben Rudiengaard nu bebuder, at regeringen vil finde pengene til at indføre shared care hos de praktiserende læger. Det er en investering, der betaler sig - både menneskeligt, men også økonomisk," siger Anne Marie Geisler Andersen, Radikale Venstres psykiatriordfører.

Verdens sundhedsorganisation vurderer, at psykisk sygdom i de kommende år bliver en af de største trusler mod folkesundheden, og forleden kom det frem, at Danmark har verdensrekord i psykisk nedslidning.

"I dag er det kun mennesker mellem 18 og 37 år, der kan få tilskud til en psykolog. Når nu Preben Rudiengaard alligevel går til Sundhedsministeren, kunne han så ikke i samme ombæring fortælle ministeren, at en udvidelse af denne tilskudsordning også vil være en god forretning?" siger Anne Marie Geisler Andersen.

"Her behøver Rudiengaard ikke bede Danske Regioner o m at lave forarbejdet, for analysen er allerede lavet. En udvidelse af ordningen vil koste omkring 160 mio. kr. og medføre en samfundsmæssig gevinst i omegnen af 800 mio. kr. Så det er bare med at komme i gang," siger Anne Marie Geisler Andersen.

Yderligere kommentarer: Anne Marie Geisler Andersen, 3337 4720