R: Fodboldbøller skal registreres

Radikale Venstre vil gøre det muligt for danske fodboldklubber at samle og udveksle oplysninger om de hårdeste ballademagere. Det betyder, at der skal laves en undtagelse i persondataloven. Den Radikale retsordfører Manu Sareen understreger, at dette ikke sker på bekostning af borgerens rettigheder.

"Vi ved, at det kun er et fåtal, der ødelægger oplevelsen for de mange andre fodboldfans. Klubberne skal derfor have mulighed for at samarbejde og udpege de personer, som konsekvent skaber uro og ballade,” siger Manu Sareen, Radikale Venstres retsordfører.

Radikale Venstre vil gøre det muligt for danske fodboldklubber at samle og udveksle oplysninger om de personer, der skaber ballade på danske fodboldstadions.

”Det skal ikke være sådan, at man bare kan sætte hvem som helst på en sådan liste. Kun personer, der er dømt for fodboldrelaterede uroligheder, skal kunne komme på. De skal samtidig også have at vide, hvis de kommer på listen og have mulighed for at klage,” siger Manu Sareen.

Hvis man afholder sig fra ballade, skal man ikke stemples som hooligan for livet. Derfor skal man også kun figurere på listen i en begrænset periode.

”Vores forslag er et helt centralt værktøj for de danske Superliga-klubber, der vil have langt lettere ved at samarbejde om at komme balladen i forkøbet. Vi skal alle kunne nyde fodbold uden ballade på lægterne," siger Manu Sareen.

Yderligere kommentarer; Manu Sareen, 2264 1605