R: Forfærdelig naturkatastrofe i Japan

Fredag morgen dansk tid steg en 10 meter høj tsunami op og ramte det nordlige Japan efter et voldsomt jordskælv i Stillehavet. Tsunamien har skabt absolut kaos i området med risiko for en atomulykke, og hundredvis meldes dræbt på nuværende tidspunkt. Det er forfærdelige billeder fra Japan, som fremkalder uhyggelige minder fra katastrofen i Det Indiske Ocean i 2004, siger Margrethe Vestager, Radikale Venstres politiske leder.

"Det er en tragedie, at så mange mennesker er omkommet, og risikoen for en atomkraftkatastrofe føjer endnu et skrækscenarium til - mange, mange mennesker kan berøres," siger Margrethe Vestager, Radikale Venstre politiske leder.

"Det er forfærdeligt at se naturkatastrofen i Japan udvikle sig fra time til time, og mine tanker går til det japansk folk. Der er endnu ikke et overblik over konsekvenserne, men vi skal under alle omstændigheder bistå Japan og de andre berørte øer i Stillehavsområde med det forestående nødhjælpsarbejde og genopbygningsarbejde," siger Margrethe Vestager.

"Det er en tragisk begivenhed, der bringer minder frem fra katastrofen i 2004 i Det Indiske Ocean. Nu handler det om, at det internationale samfund står sammen og rækker hånden ud til de berørte områder," siger Margrethe Vestager.

Yderligere kommentarer; Margrethe Vestager, 3337 4707