R: Gode vækstinitiativer i rød plan

Socialdemokraterne og SF har i dag fremlagt deres 2020-plan. Et forhandlingsudspil med gode vækstinitiativer, siger Morten Østergaard. Han pointerer dog, at planen indeholder for mange skatter og for få reformer. Danmark har stadig brug for en efterlønsreform.

”Socialdemokraterne og SF’s fremlagte plan har mange gode elementer. Specielt vækstpakken ser spændende ud, da den indeholde meget radikal politik. Vi er også enige om investeringer på uddannelse og bedre aktivering,” siger Morten Østergaard, Radikale Venstres finansordfører.

”Vi skal blive bedre til at udnytte Danmarks styrkepositioner - derfor mener vi, at spørgsmålet om at skabe vækst er altafgørende for fremtiden. Vi enige i, at uddannelse og bedre integration er en forudsætning for vækst. Men uddannelse og integration er både godt og dyrt, og vi tror ikke på S og SF’s provenuskøn. Vi er selv tilbageholdne med at lægge det ind som finansiering,” siger Morten Østergaard.

”Skattepolitikken bliver et væsentligt forhandlingstema, og her har vi allerede sagt, at vi ikke kan stemme for S og SF’s skatteplan, som den foreligger. Radikale Venstre vil omlægge skatten, så alle betaler mindre i skat af deres løn, mens det bliver dyrere at forurene og købe usunde fødevarer,” siger Morten Østergaard.

”Vi ser frem til at forhandle med Socialdemokraterne og SF efter et valg, hvis vi får et nyt flertal. Det står stadig centralt for os, at efterlønsreformen bliver gennemført, da den løser mange af Danmarks økonomiske udfordringer. Den er i sig selv et væsentligt bidrag til statskassen,” siger Morten Østergaard.

Yderligere kommentarer: Morten Østergaard, 3337 4718