R: Homoseksuelle skal kunne indgå ægteskab i kirken

Den radikale minister for ligestilling og kirke, Manu Sareen, har i dag meddelt, at homoseksuelle skal kunne indgå ægteskab på linje med heteroseksuelle par, og at de vil kunne kalde sig for ægtefæller. En historisk dag, siger Manu Sareen.

”Det er en historisk dag, at vi nu tillader homoseksuelle at blive ægtefæller. Der er ikke sket noget større, siden man tillod kvindelige præster i folkekirken,” siger Manu Sareen, Radikale Venstres minister for ligestilling og kirke.

Regeringen har nu truffet beslutning om, at homoseksuelle par i Danmark fremover vil kunne indgå ægteskab og kunne kalde sig ægtefæller, hvis de vælger at blive gift – både i kirken og på rådhuset.

”Ingen skal være afskåret fra at erklære sin kærlighed i kirken på grund af deres seksualitet. Det er både en menneskeret at praktisere sin religion og at være fri for diskrimination på grund af sin seksualitet. De rettigheder får også danske homoseksuelle medlemmer af folkekirken nu,” siger Manu Sareen.

Det nye vielsesritual vil blive udarbejdet i et tæt samarbejde med folkekirken, og biskopperne har tilkendegivet, at de vil indgå konstruktivt i arbejdet. Det er samtidig besluttet, at den enkelte præst skal have frihed til at sige nej til at vie homoseksuelle. Denne frihed vil blive sikret ved lov.

Yderligere kontakt, Bodil Liv Holm, pressesekretær, Ligestillings- og Kirkeministeriet, tlf. 22 68 85 69 eller bolh@km.dk