R: International kystvagt ud for Somalia

Radikale Venstre beder nu regeringen om en redegørelse for mulighederne for en international kystvagt ud for Somalias kyst for imødegå det stigende pirateri, som foregår længere og længere fra kysten. Erhvervsordfører Morten Østergaard har kaldt forsvarsministeren i samråd for at drøfte mere effektive modtræk mod det stigende pirateri.

"Danmark har flere tusinde gennemsejlinger i området hvert år. Pirateriet griber om sig i omfang og foregår længere og længere fra kysten. Danmark og EU bør trække på erfaringerne med bekæmpelse af menneskesmugling i Middelhavet og få nøje undersøgt forudsætninger for en international kystvagt," siger erhvervsordfører Morten Østergaard.

Han mener ikke, bevæbnede vagter ombord på skibene er det relevante svar:

"Vi skriver 2011 - og det kan altså ikke være rigtigt, at man vil privatisere ansvaret for bekæmpelse af pirateri. Det internationale samfund må finde svaret, som på kort sigt kunne være en international kystvagt og på længere sigt naturligvis, at Somalia bliver udviklet i en grad, så lov og ret kan håndhæves," siger Morten Østergaard, som frygter, at bevæbnede vagter ombord på skibene blot vil få piraterne til at opruste.

Forsvarsministeren skal besvare følgende spørgsmål i et lukket samråd i Folketingets Erhvervsudvalg:
• Regeringen bedes redegøre for, hvad det vil kræve, at indsætte en international kystvagt ud for Somalia, og om regeringen vil arbejde for en sådan i relevante internationale organisationer?
• Regeringen bedes redegøre for, hvilke effektive alternativer regeringen ser til en international kystvagt ud for Somalia?

Yderligere kommentarer: Erhvervsordfører Morten Østergaard, 3337 4718