R: Lad gift-skibet blive i Australien til sagen er undersøgt

Miljøminister, Karen Ellemann (V), har givet tilladelse til at et skib med gift affald kan lande i Nyborg uden at have klarhed over beredskabsplanerne. Dårlig håndtering af ministeren mener Johs. Poulsen, Radikale Venstres miljøordfører.

”Miljøministeren bør af egen drift meddele australierne, at der ikke er grund til at skibet forlader havnen foreløbigt. Affaldet har allerede ligget fem år i Australien, og det kan sagtens ligge et halvt år endnu, ind til der er fuldstændig klarhed over beredskabsplanerne her i Danmark. Det synes jeg vil være en rimelig måde at håndtere sagen på,” siger Johs. Poulsen, Radikale Venstres miljøordfører.

”Hvis miljøministeren har givet tilladelsen, uden at hun rent faktisk havde orden i sagerne, så bliver hun nødt til at trække tilladelsen tilbage. Men det kræver, at vi kender, hvad der er op og ned i sagen, og det kendskab er endnu ikke til stede," siger Johs. Poulsen.

Yderligere kommentarer; Johs. Poulsen, 3337 4713