R: Margrethe Vestager opfører asylbur i Hillerød

Lørdag den 9. oktober bygger og udstiller Margrethe Vestager sammen med Nordsjællands øvrige Radikale kandidater et asylbur på Slotsgadetorvet i Hillerød mellem kl. 11-14. Eventen er en del af Radikale Venstres ”Tag ansvar”-kampagne, hvor fokus er rettet  på asylansøgernes hårde og urimelige forhold i Danmark. Pressen er velkommen.

”Mange børn og deres forældre bliver syge af at bo for længe på et asylcenter. Det er forfærdeligt for de mennesker, det går ud over. Derfor ønsker vi, at børnefamilierne skal kunne bo og arbejde uden for asylcentrene senest efter et halvt år”, siger Margrethe Vestager, gruppeformand for Radikale Venstre.

”Der er tale om mennesker, som er flygtet fra forfølgelse og tortur. Det mindste vi kan gøre, er, at give dem muligheden for at leve et ordentligt liv. Som det er i dag, giver den lange ventetid i centrene asylansøgerne så mange psykiske problemer, at mange ikke kan sendes hjem, heller ikke når forholdene i hjemlandet bliver bedre”, siger Margrethe Vestager.

Sammen med de tre øvrige folketingskandidater i Nordsjælland, Helle Løvgreen Mølvig, Christian Friis Bach og Helge Vagn Jacobsen, vil Margrethe Vestager være på torvet på Slotsgade kl. 11-14 med et asylbur bemandet af en fiktiv familie på fire personer. Det skal illustrere de forhold, vi byder asylansøgere i Danmark.

Yderligere kommentarer: Margrethe Vestager, 3337 4707