R: Nedlæg også Integrationsministeriet

Birthe Rønn Hornbech blev tirsdag morgen fyret som integrations- og kirkeminister efter sagen om de ulovlige afslag på statsborgerskab til statsløse unge. Samtidig nedsætter statsministeren en uvildig undersøgelseskommission. Det var på tide, mener Margrethe Vestager, Radikale Venstres politiske leder, der samtidig gerne ser, at Integrationsministeriet lukkes, og opgaverne fordeles til andre ministerier.

”Statsministeren har truffet den eneste rigtige beslutning, og det er at fyre Birthe Rønn Hornbech og samtidig nedsætte en uvildig undersøgelseskommission. Det burde han have gjort tidligere, men det er godt, han nu er kommet frem til samme konklusion som os andre,” siger Margrethe Vestager, Radikale Venstres politiske leder.

”Man kan ikke have en minister siddende, der bevidst har handlet mod loven og ikke har levet op til sit ansvar om at underrette Folketinget. Det er en alvorlig sag, der også kræver, at vi når til bunds gennem en uvildig undersøgelse,” siger Margrethe Vestager.

”Listen over dårlige sager er lang - både for regeringen som helhed og de skiftende integrationsministre. Senest Birthe Rønn Hornbech. Derfor foreslår jeg at lukke Integrationsministeriet og fordele opgaverne ud til de ministerier, der har kompetencerne,” siger Margrethe Vestager.

Yderligere kommentarer: Margrethe Vestager, 3337 4707