R: Ny strategi vil reducere arbejdsulykker og forbedre psykisk arbejdsmiljø

Regeringen, Radikale Venstre, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti har i dag indgået en strategi for arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020. Den radikale arbejdsmarkedsordfører kalder strategien ambitiøs og fremhæver særligt det fornyede fokus på psykisk arbejdsmiljø.

Strategien indeholder en række mål og prioriteringer for arbejdsmiljøindsatsen, som understøttes af 19 konkrete initiativer.

”Det er en ambitiøs strategi for arbejdsmiljøet, hvor vi forhåbentlig kan reducere arbejdsskaderne med en fjerdedel og nedbringe både de fysiske og psykiske skader på arbejdspladserne markant inden 2020,” siger Morten Østergaard, arbejdsmarkedsordfører for Radikale Venstre.

Af væsentligste initiativer kan nævnes risikobaseret tilsyn i to spor med fokus på virksomheder med størst risiko, dialog med virksomhederne samt differentierede bøder.

”Det er vigtigt, at vi prioriterer psykisk arbejdsmiljø højt – fx stress, vold og mobning. Derfor er jeg også meget tilfreds med det nye risikobaserede tilsyn, hvor der lægges særlig vægt på psykisk arbejdsmiljø. Ligesom det er oplagt at differentiere bøderne, så de afhænger af virksomhedens størrelse. Dermed sikrer vi, at de virksomheder, der overtræder arbejdsmiljølovgivningen, også mærker en konsekvens, der står mål med virksomhedens størrelse,” siger Morten Østergaard.

Yderligere oplysninger: Morten Østergaard, 3337 4718