R: På fornavn med sin sæddonor

I dagens medier diskuteres sæddonorers anonymitet. Manu Sareen, der er Radikale Venstres sundhedsordfører, mener, at man som donor selv skal kunne vælge, om man ønsker at være anonym eller ej. Så kan kommende forældrene selv vælge, om de ønsker sæd fra en donor, der er anonym eller ikke-anonym.

”Som landet ligger i dag, kan det offentlige sundhedsvæsen kun tilbyde anonymiseret sæd. Det bør laves om, ved at man som donor selv kan bestemme, om man vil være anonym eller ej. Som modtager af donorsæd betyder det, at man har mulighed for selv at vælge, om man ønsker at kende identiteten af sin donor,” siger Manu Sareen, Radikale Venstres sundhedsordfører.

”Kigger man på barnets tarv, så ved vi, at det er vigtigt for barnets identitet, at man kender sit faderlige ophav. Men det er ikke kun identiteten, der betyder noget. Også de mange svar som genetikken kan give på forskellige sundhedsforhold bliver mere og mere vigtige. Så jeg mener, det er afgørende, at man som forælder skal have mulighed for at vælge, om man vil kende identiteten på sæddonoren til sit barn,” siger Manu Sareen.

I dag er det kun muligt at få adgang til sæddonorens identitet, hvis man bliver behandlet hos det private sundhedsvæsen.

Yderligere kommentarer; Manu Sareen, 2264 1605