R: Rådden sag om slettede mails og overbetaling af private sygehuse

Det er i dag kommet frem, at udenrigsminister, Lene Espersen (K), har givet et misvisende svar til Folketinget i sagen om overbetaling af privathospitaler. En sag der også indbefatter, at Lene Espersens særlige rådgiver – i strid med loven – har givet ordre til, at bestemte mails skulle slettes. Radikale Venstre forslår, at sagen kulegraves af en undersøgelseskommission.

”Alle punkter i sagen skal endevendes i en undersøgelseskommission. Det er virkelig en alvorlig sag, hvis en særlig rådgiver, også kaldet en spindoktor, har lagt pres på embedsmænd for at få slettet bestemte oplysninger. Det er ganske enkelt ulovligt, og særlige rådgivere eller ministre har ikke beføjelser til at den slags pres for at slette dokumenter,” siger Niels Helveg Petersen.

”Derfor foreslår Radikale Venstre, at der nedsættes en undersøgelseskommission, der kan afdække om der findes den slags råddenskab i centraladministrationen,” siger Niels Helveg Petersen, Radikale Venstre.

Også substansen i sagen – nemlig overbetalingen af de private hospitaler – skal frem i lyset, hvis det står til Lone Dybkjær.

"Skeletterne bliver ved med at vælte ud af skabet for regeringen. Det er en skandale, at de private hospitaler har fået alt for mange penge for deres behandlinger. Regeringen har i deres ideologiske korstog overbetalt den private sundhedssektor uden at skele til sundheden, hvilket har kostet de danske skatteydere omkring 1 mia kr. Den sag skal også belyses,” siger Radikale Venstres sundhedsordfører, Lone Dybkjær.

Yderligere kontakt: Lone Dybkjær, 3337 4711 og Niels Helveg Petersen, 3337 4710