R: Radikale frygter besparelser på antidepressiv vil give flere selvmord

Anne Marie Geisler Andersen, Radikale Venstres psykiatriordfører, har torsdag kaldt sundhedsministeren i samråd om omlægningen af tilskud til antidepressiv medicin. Omlægningen er en farlig vej, hvis man ikke har øje på patienterne, mener Anne Marie Geisler Andersen.

”Jeg er især bekymret for, hvis der ikke i tilstrækkelig grad tages hensyn til, at der er stor forskel på, hvordan mennesker reagerer på forskellige former for antidepressiv medicin. Ikke alle har gavn af samme lægemiddel, på samme måde. Der kan også være stor forskel i bivirkningerne. Det er vigtigt, vi holder patienterne fri for regeringens sparefetich,” siger Anne Marie Geisler Andersen.

”Hvis der kun bliver generelt tilskud til et enkelt præparat, må de patienter, som ikke har gavn af dette, håbe på at få enkelttilskud. Det betyder, at læger og psykiatere vil skulle bruge en større del af deres tid på at udfylde ansøgninger – tid som går fra patienten. Desuden er der risiko for, at ansøgningsprocessen vil forsinke behandlingens start, hvilket kan medføre sygdomsforværring. Og så har vi som politikere skudt os selv i foden,” siger Anne Marie Geisler Andersen

”En anden bekymring går på, hvis velbehandlede patienter nu skal starte forfra på det billigste præparat for at kunne få tilskud. Dette kan få alvorlige konsekvenser i form af flere tilbagefald, genindlæggelser og i yderste konsekvens flere selvmord. Det må ikke ske, og det er derfor, at jeg har kaldt ministeren i samråd,” siger Anne Marie Geisler Andersen.

Patienter kan have brugt op til flere år på at finde den medicin, der har størst effekt og færrest mulige bivirkninger. Som et absolut minimum forlanger Radikale Venstres psykiatriordfører, at det bør sikres, at de mennesker, der allerede har forsøgt sig med det billigste præparat uden effekt, ikke skal gennem samme mølle en gang til.

Yderligere kommentarer: Anne Marie Geisler Andersen, tlf. 33 37 47 20