R: Regeringens stramninger sætter flere mennesker på gaden

Radikale Venstres socialordfører, Anne Marie Geisler Andersen, finder det dybt problematisk, at Regeringen nu endnu engang vil stramme kontanthjælpsreglerne. En lang række af organisationer på området, herunder Rådet for Socialt Udsatte og Dansk Socialrådgiverforening, har allerede advaret mod de barske konsekvenser.

”Regeringen har efterhånden strammet reglerne så meget, at man må formode, de mennesker, der kan presses i arbejde, allerede er kommet det. Det er skræmmende set i lyset af, at ingen undersøgelser har vist, at stramningerne skulle have haft en positiv effekt. Til gengæld har undersøgelser bekræftet, at de nedsatte sociale ydelser skubber mennesker ud i fattigdom. At gøre hverdagen endnu sværere for disse mennesker får næppe flere i beskæftigelse,” siger Anne Marie Geisler Andersen, socialordfører for Radikale Venstre.

Regeringens forslag vil betyde, at gifte kontanthjælpsmodtagere fremover skal arbejde 225 timer pr. år modsat i dag 450 timer på to år for at kunne bevare retten til kontanthjælp. Reglen vil med stor sandsynlighed betyde, at flere vil miste deres kontanthjælp. Ifølge organisationerne kan konsekvensen af endnu en stramning meget vel blive, at flere børnefamilier med arbejdsløse forældre risikerer at blive sat ud af deres boliger.

”Under den siddende regering har der været en voldsom vækst i antallet af familier, som bliver sat på gaden. Der er bestemt ikke nogen grund til at føre en politik, som ligefrem bidrager til denne udvikling. I Radikale Venstre ønsker vi derimod at reducere antallet af mennesker, som bliver sat ud af deres bolig. Frem for at stramme 450-timersreglen, burde vi se at få afskaffet de nedsatte sociale ydelser som kontanthjælpsloftet, starthjælpen og 450-timersreglen”, udtaler Anne Marie Geisler Andersen.

Yderligere kommentarer: Anne Marie Geisler Andersen, 3337 4720