R, S og SF: TV 2 SKAL IKKE SÆLGES

Såfremt der kommer en ny regering efter det kommende folketingsvalg, vil det betyde, at planerne om et statsligt salg af TV 2 droppes. Socialdemokraterne, SF og Radikale Venstre respekterede som en del af medieforliget i 2006 regeringen og Dansk Folkepartis ønske om at sælge TV 2, men da oppositionspartierne nu står uden for det nye medieforlig, er partiets medieordførere Holger K. Nielsen, Jørgen Poulsen og Mogens Jensen enige om, at et salg ikke gennemføres ved et regeringsskifte.

Det er partiernes opfattelse, at hvis man skal fastholde et kvalitetsbetonet TV 2 med stærke public service-forpligtelser, er det nødvendigt at sikre dette med et offentligt ejerskab af stationen.  Et salg af TV 2 til ex. en hyperkommerciel international mediekoncern eller en kapitalfond kan ifølge de tre partiers medieordførere hurtigt føre til både en uacceptabel kvalitetsmæssig og økonomisk dræning af stationen.

De tre partier vil derfor som udgangspunkt holde fast i TV 2 som et statsligt aktieselskab men vil være åbne overfor andre måde at organisere et fremtidigt TV 2 på. Det vigtige er, at det er befolkningen og ikke en stor mediekoncern, som ejer TV 2

Yderligere oplysninger:

Jørgen Poulsen  (3337 4714)
Mogens Jensen  (33374061)
Holger K. Nielsen (33374417)