R: Stor tilfredshed med flere penge til forskning og uddannelse

Der blev i dag indgået et bredt forlig om globaliseringspuljen, der blandt andet fordeler midler til forskning og uddannelse. To Radikale Venstre mærkesager blev vedtaget efter et tæt samarbejde med Socialdemokraterne. Det betyder flere basismidler til universitetsforskningen samt en ph.d.-uddannelse til professionshøjskolerne. Sidstnævnte betegnes som et gennembrud af en tilfreds Marianne Jelved, uddannelses- og forskningsordfører for Radikale Venstre.

”Det er et stort gennembrud, at vi nu både har fundet midler samt en måde at sikre en ph.d.-uddannelse til professionshøjskolerne. Det betyder, at underviserne på professionshøjskolerne kan få en forskeruddannelse og dermed kvalificere undervisningen yderligere,” siger Marianne Jelved, der er Radikale Venstres uddannelses- og forskningsordfører.

”Det bliver et uafhængigt ph.d.-råd, der fordeler stipendierne allerede fra 2011. Det er en sag, jeg har kæmpet for i lang tid og er derfor glad for, at det nu bliver til virkelighed. Det er et stort fremskridt for professionshøjskolerne og deres uddannelser i Danmark,” siger Marianne Jelved.

Der blev også fundet ekstra midler til basismidlerne, der er universiteternes fri forskningsmidler.

”Jeg er også særdeles tilfreds med, at der blev afsat 400 mio kr. til universiteternes fri forskningsmidler. Det var næsten en fordobling af det, der var udgangspunktet for forhandlingerne. Netop universiteternes forskning er et væsentlig aktiv for, at Danmark også i fremtiden kan være med helt fremme inden for viden og forskning,” siger Marianne Jelved.

Yderligere kommentarer; Marianne Jelved, 3337 4703