R: Udviklingspakke sikrer jobs og vækst

Alle folketingets partier - undtaget Enhedslisten – er fredag morgen blevet enige om en udviklingspakke, kaldet Bankpakke 5, der sikrer vækst og jobs for små og mellemstore virksomheder gennem en række initiativer.

”Den finansielle krise har betydet, at små og mellemstore virksomheder har haft svært ved at låne penge, der kan være helt afgørende for at beholde jobs og skabe vækst. Med udviklingspakken er vi med til at sikre en fortsat mulighed for likviditet og lånemuligheder,” siger Andreas Steenberg, Radikale Venstres erhvervsordfører.

Initiativerne består blandt andet af, at Finansiel Stabilitet overtager FIH Erhvervsbanks ejendomsportefølje, og at der bliver etableret et landbrugsfinansieringsinstitut, som vil medvirke til, at levedygtige landbrug får bedre muligheder for at låne til udviklingsprojekter. Samtidig bliver vækst- og eksportfinansieringen styrket.

”Med 15 mia. kr. ekstra styrker vi eksportlåneordningen til virksomhederne. Det vil være med til at skabe yderligere eksport og nye arbejdspladser. Dansk Industri har påpeget, at adgang til kapital er et af de største problemer for virksomhederne. Og med denne pakke kommer en række gode løsninger og nyder bred opbakning i Folketinget,” siger Andreas Steenberg.

Yderligere kommentarer; Andreas Steenberg, 3337 4715