R: Vanvittigt at politiet opfordrer til vold

Den er hel gal med kulturen i politiet, når en indsatsleder kan give ordrer om at tæske løs på journalister og demonstranter. Politiet skal ikke håndtere deres beføjelse på den måde, mener Radikale Venstres retsordfører Lone Dybkjær, der kræver en forklaring fra justitsministeren.

”Politiet har fuldstændig misforstået sin rolle, når en indsatsleder kan gå ind og opfordre til at tæske løs på journalister og demonstranter. Politiets opgave er at sørge for, at demonstrationer kan foregå i så fredelige rammer som muligt, ikke at medvirke til at optrappe volden. Derfor er det også dybt forargeligt, at politidirektøren ikke med det samme tager afstand fra hændelserne. Det vidner om en kultur i politiet, der er løbet helt af sporet,” siger Lone Dybkjær.

Hun kræver nu, at justitsministeren giver en forklaring:

”Vi har hele tiden sagt, at politiet fik alt for vide beføjelser til klimatopmødet, og lydoptagelsen viser bare, at politiet på ingen måde har kunnet håndtere dem. Adfærden er dybt uprofessionel. Derfor må vi forlange, at justitsministeren kommer med en forklaring om den konkrete sag og hele politiindsatsen i forbindelse med klimatopmødet generelt,” siger Lone Dybkjær.

Yderligere kommentarer: Lone Dybkjær 3337 4711