R: VK-krisepakke skaber for få jobs for pengene

Regeringens netop fremlagte krisepakke mangler perspektiv, mener Radikale Venstres finansordfører Morten Østergaard. Han opfordrer til brede forhandlinger om en løsning på krisen.

”Regeringens udspil til krisepakke skaber for få jobs for pengene og savner de langsigtede løsninger, som kunne opnås med en klimajobpakke. Der er simpelthen mere effekt og dermed flere jobs i at lave ex. energirenoveringer, frem for at give skattefrihed for boligkøbere. Det er uforståeligt, at regeringen ikke bruger krisen til at investere i fremtiden. Vi skal have nedbragt vores CO2-udledning, og energirenovering lønner sig i form af lavere varmeregninger. Derfor er det både på kort og langt sigt en bedre idé. Og her mangler regeringens pakke simpelthen perspektiv,” siger Radikale Venstres finansordfører Morten Østergaard.

Han hilser dog nogle af regeringens initiativer velkomne:

”Radikale Venstre er positive overfor nogle af elementerne i regeringens udspil, som eksempelvis udbetaling af efterlønsbidrag, praktikpladser og renovering i almene boliger, som vi har forlig om.Ved finanslovsforhandlingerne ville regeringen ikke gå med til mere renovering af de almene boliger. Nu har piben fået en anden lyd. Projekterne er klar og godkendt, så det her har en umiddelbar effekt,” siger Morten Østergaard.

Radikale Venstre opfordrer endvidere til brede forhandlinger:

”Danmark har brug for, at politikerne finder sammen om holdbare løsninger, der kan skabe tryghed og tiltro til dansk økonomi. Det vil derfor være gavnligt at sikre bred opbakning til initiativerne,” siger Morten Østergaard.

Yderligere kommentarer: Morten Østergaard 3337 4718