R: Nej til midlertidig førtidspension - ja til forhandlinger

Radikale Venstre er klar til forhandlingerne om en reform af førtidspension og fleksjob. Men partiet ønsker fra start at lægge ideen om midlertidig førtidspension i graven. Radikale Venstres arbejdsmarkedsordfører, Morten Østergaard, vil hellere forebygge, at folk får behov for førtidspension, frem for at tage førtidspensionen fra dem, som har fået den.

"Vi er glade for, at regeringen nu endelig sætter gang i forhandlingerne om en tiltrængt reform af førtidspension og fleksjob. Radikale Venstre går efter løsninger, som kan nedbringe antallet af nye førtidspensionister og skabe en mere holdbar fleksjob-model. Vi tror ikke på ideen om midlertidig førtidspension, fordi det skaber utryghed," siger Morten Østergaard, Radikale Venstre arbejdsmarkedsordfører.

”Det er bedre at lave et udviklingsforløb, så vi undgår at eksempelvis unge med psykiske lidelser havner på førtidspension. Samtidig skal vi ikke have et system, hvor førtidspensionister skal være nervøse for at miste deres ydelse,” siger Morten Østergaard.

Radikale Venstre er klar til at forhandle på baggrund af regeringens udspil, men advarer samtidig om, at diskussionen ikke starter skævt.

"Hvis fokus alene bliver på unge under 40 år, fordi det kan give regeringen en besparelse på kort sigt, starter debatten skævt. Der er gode sociale og økonomiske grunde til at lave en reform, hvor vi øger chancen for at komme tilbage på arbejdsmarkedet for folk, der midlertidigt har mistet arbejdsevnen. Kan vi nedbringe tilgangen til førtidspension ved et stærkt udviklingsforløb, så har det også en gavnlig effekt på samfundsøkonomien, fordi folk går fra passiv forsørgelse til at blive skatteydere. Det bør være fokus for forhandlingerne - ikke regeringens aktuelle lommesmerter," siger Morten Østergaard

Yderligere kommentarer; Morten Østergaard, 3337 4718