Radikale Venstre lancerer sundhedsudspil

Radikale Venstre lancerer i dag et sundhedsudspil med forebyggelse som omdrejningspunkt. Partiet vil sikre, at en femtedel af alle nye penge, der bliver brugt i sundhedsvæsenet, for fremtiden går til forebyggelse. Desuden skal børn sikres mindst en times motion om dagen i et samarbejde mellem skolen og fritidsordninger.

”En ansvarlig sundhedspolitik begynder langt væk fra sygehusene. For Radikale Venstre er forebyggelse af sygdom nøglen til at sikre, at den enkelte borger kan forblive sund og holdes ude af hospitalerne og inde på arbejdsmarkedet. I fremtiden skal en femtedel af alle nye penge i sundhedsvæsnet bruges til forebyggelse,” siger Margrethe Vestager, Radikale Venstres gruppeformand.

I dag er det kun hver 1 kr. ud af hver 1000 kr., der går til forebyggelse. Af konkrete initiativer i udspillet er blandt andet en times motion til alle børn.

”Vi vil forpligte alle kommuner og skoler til at bekæmpe overvægt og samtidig sikre et godt heldbred blandt danske børn. Det gør vi gennem en times obligatorisk motion hver dag, som skal ske i et samarbejde mellem skoler og fritidsordninger,” siger Margrethe Vestager.

”Vi vil afsætte 1 mia. kr. over de næste 4 år til en forbedret kommunal forebyggelsesindsats, så kommunernes budgetter ikke tynges af det nye forslag. Det er en god investering i vores børn og dermed også Danmarks fremtid,” siger Margrethe Vestager.

Yderligere kontakt; Margrethe Vestager, 3337 4707