Radikale Venstre vil finde løsning på børnesager

De Radikale har bedt ministeren om et møde for at drøfte sagerne om børn, der står til at blive skilt fra sine forældre og udvist.

I foråret fremlægger regeringen nye regler for familiesammenføring for børn. De børn, der har fået afslag på baggrund af de eksisterende regler, vil imidlertid stadig skulle forlade landet, indtil de kan søge om opholdstilladelse efter de nye regler. Flere har derfor foreslået, at sagerne sættes i bero, indtil den nye lovgivning er på plads. Det mener Justitsministeriet imidlertid vil være ulovligt, men den vurdering stiller flere eksperter i dag spørgsmålstegn ved. Radikale Venstre vil nu vende spørgsmålene med Justitsministeren i håb om, at der kan findes en lovlig løsning.

"Vi har bedt ministeren om et møde, hvor vi gennemgår de juridiske muligheder.  De her sager har meget store menneskelige omkostninger, så hvis vi på nogen lovlig måde kan komme børnene til undsætning, så vil vi gøre det," siger Radikale Venstres udlændingeordfører Zenia Stampe.

Mødet afholdes i næste uge, og ordførerne fra alle tre regeringspartier er inviteret.

For yderligere kommentarer Zenia Stampe, 33374702 / 61626151.