Radikale vil styrke modersmålsundervisningen

Det skal være en fordel, at man kan tale to sprog allerede fra barnsben - derfor skal man styrke modersmålsundervisningen. Det er de Radikales reaktion på, at flere nydanskere søger væk fra folkeskolen

Stadigt flere nydanske familier vælger folkeskolen fra og sætter deres børn i fri- og privatskoler.

Det er i særlig grad de muslimske friskoler, som oplever en tilgang i elevtallet – på bare tre år er det steget med 25 procent fra 3.175 til knap 3.967 elever. Det viser tal fra Undervisningsministeriet.

Det Radikale Venstre mener, at det er vigtigt, at alle elever føler sig velkomne i folkeskolen, siger partiets børne- og undervisningsordfører Lotte Rod.

”Folkeskolen er vores fælles skole, hvor alle børn skal ses og anerkendes. Børnene skal lære mest muligt, også de tosprogede børn. Vi skal bekæmpe en opdeling mellem sorte og hvide skoler. Først og fremmest ved at vise, at alle er velkomne i vores folkeskole,” siger Lotte Rod.

Derfor foreslår RV at man styrker modersmålsundervisningen.

”Det skal være en kæmpe fordel, at man kan tale to sprog allerede fra barnsben. Hvis man styrker modersmålsundervisningen, vil det både sende et signal om, at alle er velkomne, og styrke fagligheden hos unge med anden etnisk baggrund,” fortæller Lotte Rod.

Lotte Rod 61625164