Substantielt radikalt bidrag til Danmarks fremtid

Radikale Venstre blev fredag aften enige med Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti om et markant efterlønsindgreb samt at gradvist hæve pensionsalderen allerede fra 2014. Samtidig bliver de nedslidte og svage sikret i aftalen. En god dag for dansk økonomi, siger Margrethe Vestager.

”I dag har vi taget et historisk opgør med overførselsindkomst, der har trukket raske mennesker ud af arbejdsmarkedet. Det er en god dag for dansk økonomi,” siger Margrethe Vestager, Radikale Venstres gruppeformand.

”Aftalen i dag rummer et substantielt stykke radikal politik med et markant efterlønsindgreb, samtidig med vi har sikret samfundets svageste og nedslidte. Det viser, at det er værd at kæmpe og slås for det man tror på, og vi er stærkt tilfredse” siger Margrethe Vestager.

Konkret betyder aftalen, at efterlønsperioden bliver skåret ned fra fem til tre år. Desuden er partierne blevet enige om, at man fremrykker velfærdsaftalen fra 2006, så pensionsalderen gradvist hæves allerede fra 2014. Det bliver også muligt, at man skattefrit kan udtage sin efterlønsopsparing. Den sociale profil bliver skærpet, og folketingspolitikernes pensionsalder hæves med to år.

”Aftalen sikrer et solidt bidrag til dansk økonomi – både frem til 2020, men også på længere sigt. Dermed har vi ydet vores til at rydde op efter 10 år med en borgerlig regering. Radikale Venstre vil naturligvis arbejde videre, så vi også i fremtiden sikrer balance i økonomien,” siger Margrethe Vestager.

Yderligere kommentarer, Margrethe Vestager, 3337 4707