• Rezidor/

Første hotelgruppe i verden til at tilbyde mulighed for at neutralisere forbrug af kuldioxid i forbindelse med hotelophold

The Rezidor Hotel Group har indgået et samarbejdet med det engelske firma The CarbonNeutral Company, som giver gæster mulighed for at neutralisere deres forbrug af kuldioxid i forbindelse med hotelophold. Samarbejdet omfatter også selve rejsen til/fra hotel, således at hele rejsen kan gøres CO2 neutral - CarbonNeutral®.

Det eneste, der kræves for at kunne neutralisere rejsen eller hotelopholdet er, at man er tilmeldt Rezidors loyalitetsprogram – goldpoints plus. En overnatning på eksempelvis et Radisson SAS hotel giver i gennemsnit ca. 3.000 goldpoints points. Med bare 2.000 point kan man neutralisere 270 kg CO2, hvilket modsvarer 1 - 2 overnatninger, inklusiv rejse med bil. Via et skema tilbydes man flere muligheder for at neutralisere sine rejser baseret på ens individuelle rejseforbrug. Dette initiativ er en del af Rezidors Responsible Business program og vil blive lanceret den 1. marts.

Rejser og hotelovernatninger er en del af dagligdagen for mange forretningsrejsende, men desværre også nogle af de aktiviteter, der via udslip af kuldioxid bidrager til de øgede og meget omdiskuterede klimaforandringer og den global opvarmning. Energi skaber den nødvendige komfort for hotelgæster i form af lys, varme, aircondition m.v.. For at minimere udslippet af CO2 har Rezidor Hotel Group haft et energiprogram siden 2001, som blandt andet inkluderer:

• Kvartalvis måling og rapportering af energiforbrug på hotel- og koncernniveau – i 2006 var energiforbruget eksempelvis reduceret med 8% pr. m2 sammenlignet med 2005.
• Energibesparende belysning, sensorer, timers og nøglekorts strømafbrydere på værelserne er i dag installeret på mere end 70% af alle hoteller i The Rezidor Hotel Group.
• Arbejdet med at finde alternative energi løsninger, eksempelvis installation af solcellepaneler og implementering af genanvendelige energikilder.

Rezidor har allerede neutraliseret kuldioxidforbruget i forbindelse med den årlige ledelseskonference for alle chefer, samt for koncernens hovedkontor og regionskontorer, gennem træ beplantning og projekter inden for genanvendelige energikilder.

The CarbonNeutral Company har målt mængden af drivhusgasser, der produceres gennem Rezidors hoteldrift, inklusiv brændsel, energiforbrug og affald, såvel som for rejser. CO2 forbruget neutraliseres via donationer til CO2 projekter, som modsvarer CO2 forbruget. Projekterne inkluderer blandt andet vindkraft projekter i Indien, energieffektiviseringsprogram på Jamaica, methane capturing projekter i USA. For mere information se www.carbonneutral.com