Onlineguide matcher bil og motorolie

Førhen kørte enhver bilist med respekt for sig selv med en dunk motorolie bagi. Men i dag ved de færreste, hvilken olie der passer til netop deres bil. Som en hjælp på vejen gør Shells olieguide det nemt at matche bilmodel og olietype.

Valg af korrekt motorolie, altså den olie, der passer optimalt til hver bilmodel, har stor betydning for motorens trivsel. Der er nemlig forskel på motoroliers egenskaber og på forskellige typer af motorolie. Og, at der findes en mindre skov af både mærkevareolier og lavprisolier på markedet, gør bestemt ikke opgaven nemmere for bilisterne.

”I moderne biler er det sjældent, at du selv køber og påfylder olie. Selv om det er klogt løbende at tjekke olieniveau og –tilstand for at sikre, at olien beskytter og smører motoren optimalt, overlader mange det til værkstedet og den årlige service. Det betyder, at den dag du står og skal købe olie til bilen, så kan det være svært at vide, hvilken olie der passer bedst ,” forklarer Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Shell.

Derfor har Shell udviklet en olieguide på nettet (http://lubematch.shell.com/dk/da/browse ). Guiden giver et nemt og hurtigt overblik over, hvilken motorolie der passer til en bestemt bilmodel eller motorcykel. Man indtaster køretøjets registreringsnummer, og efter få sekunder viser guiden, hvilken Helix motorolie, der matcher det enkelte køretøj bedst.

Ud over personbiler og motorcykler er Shells olieguide også målrettet varevogne, lastbiler samt landbrugs- og entreprenørmaskiner.

Velsmurt om vinteren

”Særligt om vinteren er det vigtigt, at bilen har den rigtige motorolie og det rette olieniveau. For jo koldere det er, jo tykkere er olien - især ved koldstart om morgenen. Kulde udfordrer oliens evne til at komme ud i alle yderpunkter i motoren. Det har betydning for, om motoren starter og i det hele taget kører jævnt,” siger Regitze Reeh.

Ikke nok med, at forskellige motorolier har forskellige egenskaber. Der er også forskel på at vælge en fuldsyntetisk olie frem for en mineralsk olie, og det viser sig særligt om vinteren.

”Når det er koldt, vil den fuldsyntetiske olie, kaldet letløbsolie, bevare sin flydende karakter langt bedre end mineralsk olie. Det skyldes, at fuldsyntetisk olie er lavet af baseolier med en højere og mere ensartet kvalitet end mineralsk olie, der kan blive tyk i kulde og gøre det svært for motoren at starte – specielt hvis batteriet er lidt svagt,” siger Regitze Reeh.

Som tommelfingerregel passer de syntetiske olier bedre til det danske vejr og de skiftende årstider.

Læs mere om Helix motorolier hos Shells forhandler Univar på http://univarlubricants.dk

Abonnér på nyheder fra Shell på www.mynewsdesk.com/dk/shell

Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Shell, mobil 2220 6013, e-mail regitze.reeh@shell.com

Om Dansk Shell

Shell beskæftiger cirka 450 medarbejdere i Danmark fordelt på hovedkontoret i Ørestad og raffinaderiet i Fredericia. Hertil kommer godt 2.500 ansatte på Shells servicestationer.

Shells raffinaderi i Fredericia er et af to raffinaderier i Danmark. Her omdannes råolien fra Shells aktiviteter i den danske del af Nordsøen til flydende gas, jetbrændstof, benzin, diesel, petroleum og fyringsolie.

Der er 320 Shell servicestationer i Danmark. Heraf 63 Shell/7-Eleven, 111 selskabsejede, 70 ubemandede Shell Express stationer og 62 forhandlerejede stationer under navne som Shell eller Select. Dertil kommer 14 CRT-anlæg til lastbiler, busser og anden tung transport. Shell tilbyder en bred vifte af brændstoffer - fra 99 oktan Shell V-Power over Shell FuelSave Blyfri 95, Shell 92 oktan til Shell FuelSave Diesel.

På verdensplan beskæftiger Shell cirka 87.000 medarbejdere i 70 lande. Her er selskabet involveret i bl.a. olie- og gasudvinding, produktion og salg af benzin og diesel samt udvikling af biobrændsel og flydende naturgas. I alt har Shell 44.000 servicestationer i verden og producerer hver dag 3,3 mio. tønder olie og gas. Læs mere på www.shell.com.

Citater

”I moderne biler er det sjældent, at du selv køber og påfylder olie. Selv om det er klogt løbende at tjekke olieniveau og –tilstand for at sikre, at olien beskytter og smører motoren optimalt, overlader mange det til værkstedet og den årlige service. Det betyder, at den dag du står og skal købe olie til bilen, så kan det være svært at vide, hvilken olie der passer bedst”
Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Shell.