Studerende 3D-printer brintbil

På Aalborg universitet forbereder et hold ingeniørstuderende sig til det uofficielle verdensmesterskab for brændstofeffektive biler. Med hjælp fra 3D-printere bygger de en lille, superøkonomisk brintdrevet bybil, der skal dyste mod 200 andre biler ved dette års Shell Eco-marathon.

Den 15-18. maj samles 3.000 studerende fra 27 lande til Shell Eco-marathon i Rotterdam. Heriblandt et hold ambitiøse ingeniørstuderende fra Aalborg Universitet, som netop nu knokler med at få deres 3D-printede brintbil klar til løbet.

Under brintbilens gennemsigtige letvægtsskal gemmer sig et paradis for Georg Gearløs-typer. Her er sindrige letvægtskonstruktioner af mekaniske dele printet på en 3D printer og avanceret GPS-teknologi, som gør det muligt at følge alle bilens bevægelser, dens forbrug, mm. på vejen. Bilen drives af en brændselscelle og en specialbygget synkronmotor, som de studerende har udviklet i samarbejde med Grundfos.

Det er sjette år, at studerende på Mekatronikuddannelsen på Aalborg Universitet deltager i Shell Eco-marathon, som i år fejrer 30års jubilæum. I år er ambitionen at bide skeer med de bedste tekniske skoler og  universiteter fra hele Europa, når det går løs i Rotterdams gader til maj, fortæller Søren Juhl Andreassen, lektor og Ph.D ved Aalborg Universitet.

”Vi stiller til start med vores lille brintbil for andet år, men den er blevet væsentligt forbedret op til årets løb. Så vi har forhåbninger om at klare os godt. For os som universitet er Shell Eco-marathon en god mulighed for at samle de studerende om et innovationsprojekt, hvor de samtidig bliver testet benhårdt mod de bedste skoler i Europa. Løbet giver således de studerende værdifulde erfaringer med at omsætte teori til praksis – ud over, at det naturligvis er en stor oplevelse for dem,” siger han.

Om Shell Eco-marathon                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Ved Shell Eco-marathon i Europa dyster fremtidens ingeniører og forskere i alderen 16-25 år fra 27 lande. Hvert hold stiller med egenudviklede benzin-, diesel-, brint-, el-, solcelle-, gas- eller ætanol-biler. Opgaven er at køre længst muligt på det, som svarer til 1 kWh eller en liter benzin. De bedste protype brintbiler klarer omregnet over 9.500 km/liter, mens DTU har rekorden blandt forbrændingsmotorer med 612,29 km/liter.

”Igen i år er vi stærkt repræsenteret ved Shell Eco-marathon. Historien har bevist, at vores unge, energiske ingeniørstuderende både har den kreativitet og evne til energiteknisk nytænkning, der skal til for at bide skeer med de allerbedste i Europa. Når vi herhjemme diskuterer, hvad vi som nation skal leve af i fremtiden, så viser de danske deltagere i handling, hvor langt fremme vi reelt er, når det handler om energieffektive teknologier til fremtidens biler,” siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør, Dansk Shell.

Mere om Aalborg Universitet og Shell Eco-marathon:

www.facebook.com/TeamAalborgEnergy?fref=ts

www.shell.dk/aboutshell/shell-eco-marathon.html

www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon.html

www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon/events/europe/results-europe.html

Abonnér på nyheder fra Shell på www.mynewsdesk.com/dk/shell

Søren Juhl-Andreassen, lektor ved Aalborg Universitet, mobil 3062 2548, e-mail sja@et.aau.dk

Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Shell, mobil 2220 6013, e-mail regitze.reeh@shell.com

Om Dansk Shell

Shell beskæftiger cirka 450 medarbejdere i Danmark fordelt på hovedkontoret i Ørestad og raffinaderiet i Fredericia. Hertil kommer godt 2.500 ansatte på Shells servicestationer.

Shells raffinaderi i Fredericia er et af to raffinaderier i Danmark. Her omdannes råolien fra Shells aktiviteter i den danske del af Nordsøen til flydende gas, jetbrændstof, benzin, diesel, petroleum og fyringsolie.

Der er 306 Shell servicestationer i Danmark. Heraf 63 Shell/7-Eleven, 114 selskabsejede, 69 ubemandede Shell Express stationer og 60 forhandlerejede stationer under navne som Shell eller Select. Dertil kommer 14 CRT-anlæg til lastbiler, busser og anden tung transport. Shell tilbyder en bred vifte af brændstoffer - fra 99 oktan Shell V-Power over Shell FuelSave Blyfri 95, Shell 92 oktan til Shell FuelSave Diesel.

På verdensplan beskæftiger Shell cirka 87.000 medarbejdere i 70 lande. Her er selskabet involveret i bl.a. olie- og gasudvinding, produktion og salg af benzin og diesel samt udvikling af biobrændsel og flydende naturgas. I alt har Shell 44.000 servicestationer i verden og producerer hver dag 3,3 mio. tønder olie og gas. Læs mere på www.shell.com.