TNT Express køber nye elkøretøjer i London

Efter 18 måneders operationel test indsætter TNT Express hen over foråret 15 specialbyggede elkøretøjer i den engelske hovedstad.

Transportvirksomheden TNT Express har besluttet at gøre test til virkelighed og indsætter i løbet af foråret 15 specialbyggede elkøretøjer i Londons centrale gader. De nye eldrevne køretøjer vil indgå i TNTs netværk i den engelske hovedstad og stå for leverancer ud til kunder fra selskabets London City depot.

Udrulningen af de nye elkøretøjer følger i kølvandet af 18 måneders intensiv test af seks elkøretøjer fra Gnewt Cargo i netop London. Gnewt Cargo producerer en bred vifte af såkaldte zero-emission transportkøretøjer – lige fra cykler og scootere til varebiler og lastvogne.

”De nye elkøretøjer, som vores kollegaer i London indsætter, vil stå for det vi kalder ’last mile’ leveringer. Altså den sidste del af transporten ud til kunder i storbyers centrale gader og stræder. Forventningen er, at de 15 køretøjer samlet set vil klare over 1.000 internationale leverancer dagligt”, siger Susanne Vatta, adm. direktør i TNT Express Danmark.

Tilbage i februar 2013 annoncerede Londons borgmester Boris Johnson en plan for at gøre det centrale London til verdens første ”Ultra Low Emissions Zone” (ULEZ) inden 2020. Planen vil betyde, at stort set alle køretøjer, der kører i zonen i dagtimerne skal udlede ingen eller tæt ved nul CO2.

TNT Express’ nye elkøretøjer får derfor en central rolle i selskabets bestræbelser på at imødekomme kravene i ULEZ-planen.

Beregninger viser, at elkøretøjer kan spare i omegnen af 316kg CO2 for hver 1.000 liter brændstof, der i dag bliver brugt til traditionel transport ind til London City.

Læs mere om TNT miljøindsats:

www.tnt.com/corporate/en/site/home/about_us/corporate_responsibility/whatwedo.html

Læs mere om Gnewt Cargo:

Yderligere information                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Susanne Vatta, adm. dir., TNT Express Danmark,T: 79380500, M: susanne.vatta@tnt.dk.

OM TNT

TNT Express er en af verdens største transportleverandører. Hver dag leverer TNT Express tæt på en million fragtleverancer – fra dokumenter og pakker til store godsforsendelser. Selskabet opererer et veludbygget vej- og luftnetværk i Europa, Mellemøsten, Afrika, Asien, Stillehavsregionen og i Nord- og Sydamerika. I 2013 omsatte TNT Express for €6,7 mia. Besøg TNT Express’ website for mere information: www.tnt.com/corporate

Hurtige fakta

Tweet dette