Rekordoverskud i SAS Cargo

Omsætningsfremgang på 17% og forbedret lønsomhed giver SAS Cargo det bedste resultat nogensinde. Med en omsætning på 3.306 millioner svenske kroner (356 MEUR) og et overskud (EBT) på 68 millioner svenske kroner (7.3 MEUR) før skat fortsætter den positive udvikling, som SAS Cargo har præsteret siden det blev udskilt som selvstændigt aktieselskab i 2001.

Dermed lykkedes det for SAS Cargo at øge både omsætning og overskud i 2005 på trods af et flyfragtmarked præget af overkapacitet og stor ubalance mellem varestrømmene mellem Asien og Europa. Den fortsat hårde konkurrence viste sig blandt andet ved at enhedsindtægterne, Yield'en, atter faldt i 2005. Den faldt til 1,92 svenske kroner (0.21 EUR) mod 2,03 svenske kroner (0.22 EUR) i 2004. - Selvom vi ikke nåede alle de fastlagte mål, er jeg tilfreds med at konstatere, at vi fortsat udvikler os positivt og har fremgang år for år. Resultatet for 2005 er det hidtil bedste, men vi skal være endnu bedre til at tjene penge. Og det skal vi blandt gøre ved at fokusere på vores kerneforretning og fortsat udvikle netværk og kapacitet, siger Kenneth Marx, der er administrerende direktør for SAS Cargo Group A/S. Øget kapacitet Siden han tiltrådte som ansvarlig for det skandinaviske flyfragtselskab i 2004, har ledelsen indført en vækststrategi, der både kræver vækst i omsætning og på bundlinien. Dette er blandt andet kommet til udtryk ved kapacitetsaftaler i 2005 med flyselskaber uden for SAS Gruppen. - Vi skal være i stand til at kunne tilbyde vores kunder den rette kapacitet og de rette produkter, og derfor må vi hele tiden tilpasse vores rutenetværk og vores kapacitetsudbud, så det svarer til efterspørgslen, fortsætter Kenneth Marx. Det øgede fokus på kapacitet medførte i 2005, at der blev indgået aftaler om kapacitet på fragtfly med WOW partnerne fra Lufthansa Cargo og Singapore Airlines Cargo til udvalgte destinationer. Derudover blev der også lavet aftaler med Korean Air Cargo og Emirates SkyCargo. På passagerflyene indgik SAS Cargo i 2005 for første gang aftale med flyselskaber udenfor SAS Group, da de overtog ansvaret for fragtkapaciteten ombord på Sterlings fly i september 2005.