Claus Sonberg ny kommunikationsdirektör i SAS koncernen

Claus Sonberg har utsetts till ny kommunikationsdirektör i SAS koncernen och medlem av SAS koncernledning.

Claus Sonberg är för närvarande Nordenchef för Burson-Marsteller, ett ledande konsultföretag i PR-branschen och baserad i Oslo.

Han har haft flera olika befattningar i företaget sedan 1996 och har varit ansvarig som VD för verksamheten i Norge i perioden 2000-2005, och Norden sedan 2004. Han arbetade innan dess som journalist och som presskontakt på TV2 i Norge.

Claus, som är norrman, har en utbildning i statsvetenskap från Oslo Universitet samt i journalistik och internationell politik från Indiana University.

– Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med alla mina nya kollegor i SAS och bidra till en än mer kundorienterad servicekultur, säger Claus Sonberg.
– En öppen kommunikation och gott samarbete med alla medarbetare och deras företrädare är nyckeln till att uppnå våra mål. Det kommer att vara vår viktigaste prioritet.

Claus tillträder sin befattning i SAS under hösten 2007.

Claus Sonberg ersätter Hans Ollongren, som innehaft befattningen sedan 2002. Hans går in i en ny befattning som rådgivare till SAS VD och koncernchef Mats Jansson och ansvarig för koncernens internationella relationer, samhälls- och myndighetskontakter inklusive miljöfrågor.

För ytterligare upplysningar

Hans Ollongren, SAS koncernen +46 70 997 19 50
Claus Sonberg, Burson-Marsteller +47 909 78 515

SAS Group Corporate Communications

Om os

SAS AB er Nordens største børsnoterede luftfartskoncern. Scandinavian Airlines flyver til mere end 100 destinationer indenfor Skandinavien, Europa, Nordamerika og Asien. Scandinavian Airlines er medlem og en af grundlæggerne af verdens største globale flyalliance - Star Alliance sammen med 27 medlemmer tilbyder SAS over 1300 rejsemål i 192 lande verden over.