EU-kommissionens beslutning ang SAS/Maersk offentlig

EU-kommissionens beslutning angående SAS/Maersk Air aftalen EU-kommissionens beslutning angående SAS/Maersk Air aftalen blev offentliggjort mandag den 10. september. Dokumentet der er tilgængeligt på: http://europa.eu.int/comm/competition/antitrust/cases/2001/ indeholder en beskrivelse af de begivenheder, der resulterede i Kommissionens beslutning om at udstede en bøde til SAS og Maersk Air for brud mod gældende konkurrencelovgivning i EU. Kommissionens stilling- tagen i sagen er kendt fra tidligere SAS, der har indrømmet sin skyld, ønsker ikke at gøre indsigelser mod bøden på totalt 39, 375 MEUR. - Beslutningen som sådan indeholder ikke noget, der ikke allerede er kendt. Vi har allerede sagt, at vi har handlet helt uacceptabelt i Maersk Air sagen og EU-kommissionens dom er både belastende og økonomisk mærkbar. For at sikre os at SAS ikke i fremtiden gør sig skyldig i lignende uregelmæssigheder, indledte vi allerede i februar en række tiltag og forandringer, siger Henry Sténson, informationsdirektør i SAS. Blandt de forandringer, der blev gennemført i tilslutning til de ulovlige afsnit i SAS og Maersk samarbejdsaftale fra 1998, og som blev kendt i februar i år, var * igangsættelse af en uafhængig udredning af SAS håndtering af aftalens indgåelse og gennemførelse * initiering af et længerevarende uddannelsesprogram i konkurrence lovgivningens regler og konsekvenser for SAS, et så kaldt Compliance Program. Efter Jørgen Lindegaards tiltrædelse som ny koncernchef den 8. maj er * en forandret organisation indført, hvor den juridiske funktions indflydelse er forstærket og afdelingen rapporterer direkte til koncernchefen * afdelingen Alliances & Partnerships rapporterer direkte til koncernchefen * beslutningsprocessen ved spørgsmål om samarbejdsaftaler er ændret for at opnå større indsigt * en systematisk gennemgang er indledt for at sikre at eksisterende aftaler i enhver henseende er i overensstemmelse med gældende lov * den ansvarlige for indgåelsen af de ulovlige aftaler har forladt SAS * den ansvarlige for implementeringen er overgået til andre arbejdsopgaver SAS bestyrelses rolle og ansvar i Maersk Air sagen undersøges på bestyrelsens eget forlangende af en uafhængig granskningskommission, hvis resultater vil blive præsenteret den 17. september i Stockholm. - SAS deltagelse i sagen er alvorlig og vi har reageret kraftigt for at undgå lignende sager i fremtiden, siger Henry Sténson. Med dette, og når granskningen af bestyrelsens arbejde i sagen er færdigbragt , håber vi, at vi kan lægge sagen bag os og gå til den egentlige opgave, nemlig at udvikle SAS og gennemføre vor internationale ekspansion på en god måde og i sund konkurrence med verdens førende luftfartsselskaber. For mere information ring Informationschef Troels Rasmussen, telefon +45 32 324675 eller mobiltelefon +45 2 3224675 Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/11/20010910BIT00370/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/11/20010910BIT00370/bit0002.pdf

Om os

SAS AB er Nordens største børsnoterede luftfartskoncern. Scandinavian Airlines flyver til mere end 100 destinationer indenfor Skandinavien, Europa, Nordamerika og Asien. Scandinavian Airlines er medlem og en af grundlæggerne af verdens største globale flyalliance - Star Alliance sammen med 27 medlemmer tilbyder SAS over 1300 rejsemål i 192 lande verden over.

Abboner