Januar - December 2000

Januar - December 2000 · SAS Gruppens resultat før skat var 2 773 (1 846) MSEK. Fjerde kvartals resultat blev 1 705 (1 245) MSEK. · Resultat eksklusive realisationsgevinster var for hele året 1 235 (420) MSEK og for fjerde kvartal 457 (429) MSEK. · SAS Gruppens omsætning øgede med 8,7% til 47 540 MSEK. · Passagertrafikken (RPK) steg 7,0%. Trafikken på Business Class øgede med 9%. · Øgede brændstofomkostninger påvirkede resultatet negativt med 1 677 MSEK sammenlignet med foregående år. Virksomhedsforbedringsprogrammet er gennemført i henhold til planen, hvorved enhedsomkostningen er reduceret med 3,0% eksklusive stigningen i brændstofomkostningerne. · Res0ultat før afskrivninger og omkostninger til flyleasing (EBITDAR) øgede med 35% til 5 652 (4 199) MSEK. · Resultat pr. aktie blev for SAS Danmark A/S 15,48 (8,70) SEK, SAS Norge ASA 12,49 (7,94) SEK samt SAS Sverige AB 11,79 (8,41) SEK. Udbyttet anbefales at blive henholdsvis 3,80 DKK, 4,20 NOK og 4,50 SEK pr. aktie. · Resultat efter skat i SAS moderselskaber udgjorde: SAS Danmark A/S 642 (345 MDKK) SAS Norge ASA 564 (352 MNOK) SAS Sverige AB 831 (593 MSEK) · Efter et år med gode fremgange i SAS virksomheder, dog med historisk høje brænd-stofomkostninger, forventer bestyrelsen en væsentlig forbedring af det operative resul-tat for 2001. Dertil kommer forventede realisationsgevinster på mindst 500 MSEK. SAS Gruppens årsregnskab foreligger den 8. marts 2001. Hele rapporten er tilgængelig på www.sas.dk VIGTIGE BEGIVENHEDER I DE SENESTE KVARTALER FØRSTE KVARTAL 2000 · SAS lancerede WAP-tjeneste til bookning af billetter og oplysninger via mobiltelefon. · SAS blev valgt til bedste indenrigsflyselskab i Norge og fik "The Grand Travel Award". · SAS EuroBonus fik for fjerde år i træk udmærkelsen "The Freddie Award". · SAS vedtog køb af 12 Airbus A321 samt optioner for i alt 4,5 milliarder SEK. Flyene, som imødekommer høje krav om lavt brændstofforbrug og støjniveau, øger SAS transport-kapacitet til/fra flere store byer i Europa og mellem de tre skandinaviske hovedstæder. · SAS Cargo, Lufthansa Cargo og Singapore Airlines styrkede deres planer om samarbejde på flyfragt området. · SAS, British Midland og Lufthansa indgik en Joint Venture-aftale med henblik på trafik på Europa til/fra London Heathrow og Manchester. · Star AllianceTM blev udvidet med yderligere to medlemmer, Singapore Airlines og Austrian Airlines Group. · SAS indgik aftale med Sabre, som er førende i verden på avancerede IT- løsninger inden for rejse- og transportindustrien, om øget distribution af SAS produkter og tjenester. ANDET KVARTAL 2000 · SAS testede Digital-TV i interaktiv kommunikation med kunder. · British Midland og Mexicana Airlines blev nye medlemmer i Star AllianceTM. · SAS lancerede tidstabelinformation via SMS. · SAS International Hotels (SIH) solgte ejendommen Radisson SAS Scandinavia Hotel i Oslo. TREDJE KVARTAL 2000 · SAS etablerede i samarbejde med tolv andre flyselskaber flyindustriens største internetbaserede markedsplads for business-to- business handel, Aeroxchange. · Medlemmerne i Star AllianceTM lancerede StarNet, en sofistikeret IT- løsning, som sammenkobler de 15 flyselskabers datasystemer, hvilket er gunstigt for integrationen af trafiksystemerne. · SIH indgik aftale om at drive Malmaison-hotellerne samt overtog varemærket Malmaison sammen med sin partner. FJERDE KVARTAL 2000 · Jørgen Lindegaard, 52 år, blev udnævnt til ny administrerende direktør og koncernchef i SAS. Han tiltræder stillingen i første halvår 2001. · SAS, Amadeus og Netcom lancerede en ny internetbaseret rejsemarkedsplads med målsætningen om at indtage en førende position i Skandinavien. · SIH solgte i oktober hotelejendommen Radisson SAS Scandinavia Hotel Düsseldorf. Hotellet drives videre på basis af en langsigtet managementaftale. · SAS ekspanderer internationalt med vinterens trafikprogram. · De tre skandinaviske regeringer gav udtryk for deres intention om at omdanne SAS aktiestruktur til en aktie i et holdingselskab. · SAS præsenterede et multifunktionskort, SAS Corporate Card, som kan anvendes som elektronisk billet og betalingsmiddel. Kortet, som lanceres i løbet af foråret 2001, er udviklet i samarbejde med Nordbanken Finans. · BEGIVENHEDER EFTER 1. JANUAR 2001 · SAS vedtager beslutningen om at introducere en ny klasse i den nye langdistanceflåde. · SAS indgår en aftale om et samarbejde med Telia og det amerikansk Tenzing Communications Inc omkring trådløs internet og e-mail ombord på flyene. · SAS indleder et pilotstudie af et tilbud til flyrejsende om flyinformation direkte i mobiltelefonen ved hjælp af Bluetooth teknologi. · SAS vælges for andet år i træk til bedste indenrigsflyselskab i Norge og fik udmærkelsen "The Grand Travel Award". SAS vælges også til bedste udenrigsflyselskab i Norge. ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT01160/bit0002.doc The full report http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT01160/bit0002.pdf The full report

Om os

SAS AB er Nordens største børsnoterede luftfartskoncern. Scandinavian Airlines flyver til mere end 100 destinationer indenfor Skandinavien, Europa, Nordamerika og Asien. Scandinavian Airlines er medlem og en af grundlæggerne af verdens største globale flyalliance - Star Alliance sammen med 27 medlemmer tilbyder SAS over 1300 rejsemål i 192 lande verden over.

Abboner