SAS är Europas punktligaste flygbolag i sommar igen

Förra året var SAS Europas punktligaste flygbolag och även i år håller SAS positionen som sommarens punktligaste flygbolag. I juli var SAS dessutom världens punktligaste flygbolag. SAS punktlighet för maj, juni och juli är långt över Europas andra stora flygbolag.

I juli var SAS punktlighet 90.35%, vilket innebar att 14,312 av 15,840 flyg landade på tid. I juni var punktligheten 90.62% och i maj 91.30%. SAS var därmed överläget Europas punktligaste flygbolag bland de så kallade ”major airlines”. Näst punktligaste i juli var KLM med 84.50%. Andra bolag inkluderade Norwegian (83.25%), Air Berlin (72.58%), Ryanair (69.18%), EasyJet (52.45%) och Iberia (45.92%).

För att boka biljett med ett av världens punktligaste flygbolag vänligen besök www.sas.dk, ring +45 7010 2000 eller kontakta din resebyrå. Som alltid ingår EuroBonus-poäng, incheckat bagage och val av sittplats.

Statistiken kommer från den oberoende tjänsten Flighstats som analyserar punktligheten på 150,000 flyg varje dag. Eftersom Flightstats mäter ankomstpunktlighet kan procentsiffrorna avvika något från SAS officiella månadstal som visar avgångspunktlighet. För mer information om Flightstats vänligen besök www.flightstats.com. Statistiken för juli hittas på http://images.emailroi.com/users/flightstats/library218.pdf. Flightstats inkluderar både regionala och så kallade ”major airlines” i sin statistik. SAS redogör endast ”major airlines” för en realistisk jämförelse.

För mer information, vänligen kontakta:
SAS pressjour
Tel: +45 3232 3135

Om os

SAS AB er Nordens største børsnoterede luftfartskoncern. Scandinavian Airlines flyver til mere end 100 destinationer indenfor Skandinavien, Europa, Nordamerika og Asien. Scandinavian Airlines er medlem og en af grundlæggerne af verdens største globale flyalliance - Star Alliance sammen med 27 medlemmer tilbyder SAS over 1300 rejsemål i 192 lande verden over.