SAS bestiller yderligere 50 Airbus A320neo fly

SAS har i dag besluttet at bestille 50 Airbus A320neo fly med leverance i foråret 2019 til 2023. Med ordren får SAS for første gang fra 2023 en enhedsflåde bestående af markedets mest effektive og miljøvenlige kort- og mellemdistancefly.

Vi har fået en meget positiv respons fra kunderne, siden vi for ca et år siden begyndte at flyve med splinternye Airbus320neo. Jeg glæder mig derfor over, at vi gennem denne ordre kan fortsætte med at forbedre og investere i vores tilbud til kunderne og dermed i SAS’ fremtid. Ved at bestille 50 nye AirbusA320neo fly får vi tilgang til markedets mest effektive fly og kan yderligere effektivisere vores virksomhed og blive ved med at nedbringe vores klimaudslip, siger Rickard Gustafson, koncerndirektør i SAS.

- Vi er stolte over den fortsatte tillid fra SAS. Airbus A320neo kommer til at supplere SAS’ allerede eksisterende Airbus-flåde med mere brændselseffektive fly, lave driftsomkostninger og miljøpåvirkning. Det er det perfekte valg for SAS’ erstatning af ældre fly. Derudover kommer flere af SAS’ passagerer også til at kunne nyde den bedste komfort i luften, siger Eric Schulz, Chief Commercial Officer i Airbus.

Airbus A320neo har 15-20% lavere forbrug af brændstof per sædekilometer end de fly, som bliver udfaset. Derudover kan de klimapåvirkende udslip mindskes yderligere gennem anvendelse af biobrændsel. SAS investerer i dag allerede i biobrændsel og har i flere år arbejdet på at øge produktionen. De seneste års investeringer i tilbuddet til kunderne samt effektiviseringer har bidraget til SAS’ forbedrede lønsomhed og muliggjort dagens ordre. SAS arbejder nu med effektiviseringer til 3 milliarder svenske kroner frem til 2020. Efter 2020 må SAS fortsætte med at effektivisere virksomheden og gennem fornyelse af flyflåden og indførelse af en enhedsflåde, kan SAS blive fortsætte at effektivisere den operative platform.

En moderne og effektiv enhedsflåde

SAS har allerede 17 Airbus A320neo i trafik fra en tidligere ordre på 30 Airbus A320neo. Dagens bestilling gør, at SAS kommer til at have mindst 80 Airbus A320neo i trafik i 2023. Ordren på 50 Airbus A320neo er opdelt i to dele. De første 15 nye Airbus A320neo, med leverance fra foråret 2019 til 2021, er sikret gennem intentionsaftaler med leasinggivere. De resterende 35 Airbus A320neo kommer til at levereres direkte fra Airbus frem til 2023. Flyordren inkluderer også optioner om fem yderligere Airbus A320neo. Derudover har SAS mulighed for at udvide antallet af fly, som kan hyres fra et leasingselskab. Sammen med eksisterende fly skaber det fleksibilitet for tilvækst ved rette forudsætninger. Flyene vil blive finansieret gennem en kombination af finansleaser, sale/lease back samt eget genereret cash flow. Samtlige fly kommer til at være udrustede med SAS højhastigheds WiFi og have SAS nye populære kabiner.

SAS har siden 2012 arbejdet med at harmonisere og forenkle flyflåden. I dag har SAS to flytyper i trafik i Europa, hvor SAS havde seks forskellige i 2012. I takt med leveringen af de nye A320neo vil SAS udfase Boeing 737 og eksisterende Airbus A320 fly. I tillæg forenkles SAS flyflåde yderligere till en enhedsflåde bestående af Airbus fly på både kort-, mellem- og langdistanceruter. Det kommer til at lede til øget fleksibilitet og muliggøre yderligere forenklinger og effektiviseringer i produktionen.

Som helhed giver denne flyordre SAS en meget konkurrencedygtig flyflåde på miljøpåvirkning, komfort for kunderne og omkostningseffektivitet.

Listeprisen på de 35 Airbus A320neo fly inklusive motorer som bestilles fra Airbus går til lidt under fire milliarder USD, før rabatter i overensstemmelse mellem SAS og Airbus. De yderligere 15 Airbus A320neo hyres fra leasingselskab.

SAS har endnu ikke valgt, hvilken motor som skal anvendes på disse fly.

For yderligere information kontakt venligst SAS’ presseafdeling 4532323135

SAS er Skandinaviens førende flyselskab med daglige flyvninger til destinationer i Skandinavien, Europa, USA og Asien. SAS er medlem af Star Alliance ™ og sammen med vores partnere flyver vi til mere end 1300 destinationer i 191 lande. For mere information, besøg http://www.sas.dk