SAS lanserar internet och GSM ombord på SAS

SAS var ett av de första flygbolagen i världen som redan 2004 erbjöd sina kunder trådlöst internet ombord på sina flygningar. Nu erbjuder SAS, än en gång, möjligheten att vara uppkopplade ombord på sina flygningar. Med SASWiFi kan passagerare både surfa på internet och använda sin GSM telefon. Det första flygplanet som utrustas med SASWiFi kommer att flyga om några få dagar.

Då användningen av mobila enheter har exploderat de senaste åren så har kravet på nya mobila tjänster ökat. Under 2010 tog SAS ett beslut att än en gång erbjuda internet ombord, och den här gången även med mobiltelefoni. Under sommaren 2011 slöts ett avtal mellan SAS och Panasonic att erbjuda WiFi och GSM via Panasonics eXconnect och eXphone system.

SAS vill ge kunderna den bästa flygupplevelsen då de reser med SAS och därför erbjuder de nu en av marknadens bästa lösningar för WiFi, GSM-telefoni och trådlös underhållning. Allt för att göra det smidigt och enkelt för kunderna, som nu kan välja mellan att använda sin laptop, Smartphone, GSM mobiltelefon eller sin surfplatta ombord. SASWiFi internet tjänst kommer initialt att erbjudas gratis till samtliga passagerare ombord.

SAS Boeing 737-800 flotta blir först med WiFi ombord, och allra först ut blir inrikesflyget i Norge, samt till och från Oslo och Stockholm, Frankfurt, Paris och andra städer i Europa. I sommar kommer tio stycken B737-800 vara utrustade med WiFi och i en senare fas kommer WiFi erbjudas på alla kortlinjer och även på SAS interkontinentala linjer.

"Vi försöker alltid hitta innovativa sätt att förbättra flygupplevelsen för våra kunder. Vi är därför glada att nu kunna erbjuda WiFi tjänster via bredband och samtidigt också GSM telefoni och trådlös underhållning, som vi vet är mycket efterfrågat av våra kunder,” säger Robin Kamark, kommersiell chef på SAS. Vi har valt en leverantör som har lång erfarenhet av att leverera in-flight entertainment system och vi är säkra på att det varit ett bra strategiskt val.

SASWiFi internettjänst erbjuder en delad uppkoppling på 12 Mbps, som inkluderar full internetuppkoppling, online shopping och i nästa fas även filmer, video, spel, information om och bokningsbara tjänster på destinationen, såsom till exempel taxi service, hotell reservationer mm. Med start under 2012, så kommer SAS också erbjuda GSM och GPRS telefoni, vilket innebär att man kommer kunna skicka och ta emot SMS, använda GPRS och också ta emot och ringa samtal.

För mer information om SASWiFi se www.sas.dk/saswifi eller kontakta:

Mikkel Thrane, Kommunikationschef i SAS
+45 3232 3227

SAS er Skandinaviens største flyselskab med daglige flyvninger til destinationer i Skandinavien, Europa, USA og Asien. SAS er medlem af Star Alliance ™ og sammen med vores 26 partnere flyver vi til over 1000 destinationer i 175 lande. For mere information, besøg http://www.sas.dk

Tags: