SAS skal være forbillede i flybranchen

Med en ny strategisk platform, som sætter fokus på 4 centrale områder, vil SAS nu fortsætte sin positive udvikling og sætte en højere standard i flybranchen.

Med den nu gennemførte strategi, Core SAS, har SAS reduceret enhedsomkostningerne med 23 procent siden 2008. Samtidig har SAS leveret den højeste kundetilfredshed i 11 år og er Europas punktligste flyselskab. Det har givet SAS en platform at bygge videre på.

SAS lancerer derfor i dag sin nye strategi 4Excellence med målsætningen om at have opnået excellence i 2015 indenfor 4 kerneområder – Commercial Excellence, Sales Excellence, Operational Excellence og People Excellence.

SAS skal fortsat være det første valg for forretningsrejsende, samtidig med at tilbuddene til de fritidsrejsende vil blive styrket.

”SAS skal være de nordiske rejsendes første valg, uanset formålet med deres rejse. Selvom vi allerede har en høj kundetilfredshed, skal vi tilbyde en endnu bedre og mere harmoniseret service. For eksempel lancerer vi Economy Extra på indenrigsruter næste år, siger Rickard Gustafson, Administrerende Direktør og koncernchef, SAS.

SAS skal effektivisere salgsmodellen og have markedets mest attraktive loyalitetsprogram.

SAS skal fortsat være Europas punktligste flyselskab og levere en kvalitet og service, som giver mest værdi i både tid og penge for alle kunder.

En vigtig forudsætning for at skabe holdbar lønsomhed er SAS nye mål om at sænke enhedsomkostningerne med 3-5 procent pr. år frem til 2015. Det skal ske gennem fortsatte omkostningseffektiviseringer, men også et stærkt fokus på produktivitetsforbedringer, hvor indførslen af kvalitets- og effektivitetsprogrammet Lean i hele virksomheden er en vigtig del.

”Jeg sætter høje, men realistiske mål for SAS, for jeg ved, at vi har meget engagerede og kompetente medarbejdere i alle dele af selskabet. Vi skal frigøre medarbejdernes potentiale gennem godt lederskab og øget fokus på de, der har den direkte kontakt med vores kunder. Indføringen af Performance Management giver os et lederværktøj til systematisk målsætning, opfølgning og coaching. Alle medarbejderne skal forstå, hvordan de bidrager til SAS’ overordnede mål,” siger Rickard Gustafson.

Gennem 4Excellence strategien vil SAS fortsat være ledende i den nordiske flybranche.

Se webcast fra pressemødet

Appendix:
SAS nye vision: ”To be valued for Excellence by all stakeholders”. (Stakeholders – Kunder, medarbejdere, ejere og samfundet som helhed)

SAS nye mission: “We provide best value for time and money to Nordic travelers whatever purpose of their journey.”

SAS nye strategi 4Excellence bygger på:

• Commercial Excellence – harmoniseret og stærkt produkttilbud
  • Sales Excellence – effektiv salgsmodel og belønning af loyalitet
  • Operational Excellence- høj kvalitet og produktivitet
  • People Excellence – fuld udnyttelse af ledernes og medarbejderne potentiale

Vores mål er at nå holdbar lønsomhed…

• SAS skal være nummer 1 – Nordens mest værdsatte flyselskab, ved at nå nye højder i kundetilfredshed.
• Vi skal reducere enhedsomkostningerne med 3–5 procent per år.
• Vores arbejdsglæde skal være blandt de 5 bedste inden for hele transportbranchen i Norden.
• Vi skal mindske vores totale udslip med 20 procent.

… for at give et tilstrækkeligt afkast til vores ejere.

SAS vil sammen med resultatet for tredje kvartal 2011 den 8. november gennemgå en uddybende præsentation af strategien og de finansielle aspekter.

For yderligere information:

Sture Stølen Head of SAS Group Investor Relations, +46 70 997 1451 or