Vedr. Scandinavian Airlines Flight SK1209

København–Aalborg-ruten

Scandinavian Airlines beklager at kunne bekræfte, at et SAS-fly – et Dash 8-400 (Q400) – med flynummer SK1209 fra København til Aalborg var impliceret i et haveri i Aalborg Lufthavn søndag kl. 16:10.

Inden haveriet blev det konstateret, at der var problemer med flyets landingsstel, og piloten foretog en kontrolleret sikkerhedslanding. Under landingen kollapsede det højre landingsstel.

Om bord var 69 passagerer og 4 besætningsmedlemmer, og vi kan bekræfte, at 5 passagerer kom lettere til skade under evakueringen af flyet.

Et team af særligt uddannet SAS-personale er i Aalborg Lufthavn for at yde assistance.

SK1209 er en code-share-flyvning* med Spanair flynummer JK9101, BMI flynummer BD3923 og Lufthansa flynummer LH6002.

Den Danske Haverikommision vil efterforske episoden. Scandinavian Airlines fortsætter driften som planlagt.

Medieinformationscentret kan kontaktes på telefon +45 32 32 31 35

* Code-share: Når to eller flere flyselskaber angiver et flynummer for samme fly i tidstabellen, mens kun et selskab foretager flyvningen.

SAS Group Corporate Communications

Om os

SAS AB er Nordens største børsnoterede luftfartskoncern. Scandinavian Airlines flyver til mere end 100 destinationer indenfor Skandinavien, Europa, Nordamerika og Asien. Scandinavian Airlines er medlem og en af grundlæggerne af verdens største globale flyalliance - Star Alliance sammen med 27 medlemmer tilbyder SAS over 1300 rejsemål i 192 lande verden over.