Positivt halvår for Scandic

Scandic Hotels koncernen beholder sin ledende position på det nordiske hotel­marked og fortsætter med at udvise stærk vækst trods den dæmpede effekt på hotelmarkederne som følge af den ustabile økonomiske situation i Europa. I første halvår af 2012 steg indtægterne med 10 procent og driftsresultatet med 30 procent sammenlignet med det foregående år.

I løbet af første halvår steg indtægterne med 10,3 procent, hvor lige-for-lige-porteføljen voksede med 3,1 procent, og nye hotelåbninger bidrog med 6,9 procent. I juni 2012 åbnedes Scandics tredje hotel i Aarhus og Scandics tredje hotel i Tampere, Finland. De flagskibe, som åbnedes i 2011, Scandic Victoria Tower og Scandic Grand Central i Stockholm samt Scandic Forus i Stavanger, Norge, har bidraget meget med vækst i både indtægter og resultater. Den totale værelseskapacitet når i dag op på 29.314 værelser, og flere nyåbninger og byggeprojekter er i støbeskeen med yderligere 1.811 værelser i Norge, Finland og Tyskland.

Konference og restaurant
Et af Scandics satsningsområder i 2012 er møde- og konferencevirksomhed samt udvikling af restauranterne, som står for 31 procent af Scandics samlede indtægter. Koncernens konference- og restaurantvirksomhed steg med 11,8 procent sammenlignet med sidste år. Hotellerne fungerer som mødesteder for hotel-, restaurant- og konferencegæster. Scandic udvikler også forskellige koncepter, som er inspireret af gæsternes ønsker.

– Vores kernevirksomhed står på tre ben: overnatning, konference og restaurant. Inden for disse områder konceptudvikler vi dele af vores tilbud. Vores seneste kundemåling viser også en klar forbedring af vores service. Når alt kommer til alt, handler det om at skabe en rar fornemmelse af at være hjemme og at få gæsterne til at trives, siger Anders Ehrling, CEO Scandic Hotels.

Effektivitetsudbytte
Den fortsatte ustabile situation på euro-området har haft en dæmpende effekt på hotelmarkedet i Europa. De nordiske markeder har i løbet af det første halvår vist en svag, men positiv vækst drevet af øgede gennemsnitspriser, mens den større værelseskapacitet på mange af Scandics hoveddestinationer har haft en negativ indvirkning på belægnings­graderne. Scandic har uophørligt arbejdet med at udnytte stordriftsfordele inden for f.eks. indkøb, effektivisering af supportfunktioner og etablering af excellence centers, som også har bidraget til øgede driftsmarginaler.

Resultat januar – juni 2012 for Scandic Hotels Holding koncernen H1 2012 H1 2011
Indtægter, MEUR                                       443,6 402,2
Bruttofortjeneste, MEUR 163,3 144,1
EBITDA, MEUR 32,6 25,0
EBITDA-marginal, % 7,4 6,2
Indtægt pr. tilgængeligt værelse (RevPar), euro 62,82 60,69
Belægningsgrad, % 59,5 59,6

H1 2012 H1 2011
Antal hoteller i drift ved periodens udgang 1) 155 151
Antal tilgængelige værelser ved periodens udgang 1) 29.314 27.793
Antal medarbejdere 2) 7.435 7.073

1)     Omfatter hoteller med udlejnings-, management- og franchiseaftale
2)
Beregnet som totalt antal arbejdstimer/årsarbejdstid

Vækst RevPar * og indtægter H1 2012 sammenlignet med H1 2011

Vækst H1 2012 sammenlignet med H1 2011 RevPar (EUR) RevPar (%) Indtægter (MEUR) Indtægter (%)
Vækst lige-for-lige 0,47 0,8 12,5 3,1
Valutakurseffekter 0,45 0,7 3,3 0,8
Forladte hoteller 0,28 0,5 -2,1 -0,5
Nye hoteller 0,92 1,5 27,7 6,9
Rapporteret vækst 2,13 3,5 41,4 10,3

Resultat for perioden januar-juni 2012
  • Indtægterne steg med 10,3 % til 443,6 (402,2) MEUR. For sammenlignelige hoteller og ved uforandrede valutakurser steg indtægterne med 3,1 %.
  • Indtægter pr. tilgængeligt værelse (RevPAR) steg med 3,5 %. For sammenlignelige hoteller og ved uforandrede valutakurser steg RevPAR MED 0,8 %.
  • Driftsresultatet (EBITDA ** ) steg med 30,4 % til 32,6 (25,0) MEUR, hvilket svarer til en driftsmarginal på 7,4 (6,2 %). Resultatet belastes med åbningsomkostninger for nye hoteller med 3,9 (3,4) MEUR.
  • I løbet af året er der indtil videre åbnet 2 nye hoteller med i alt 428 værelser.

For at få flere oplysninger kontaktes:

Anders Ehrling, CEO Scandic +46 8 51735167
Gunilla Rudebjer, CFO Scandic +46 8 51735164
Margareta Thorgren, VP Group Communication Scandic +46 8 51735254

Hver dag arbejder Scandics 6.600 medarbejdere med et eneste mål for øje - at du skal befinde dig godt. Som Nordens grønneste hotelkæde har vi altid fokus på miljø, socialt ansvar og tilgængelighed. Scandic er Nordens største hotelkæde med 160 hoteller i ni lande og i alt 29.910 hotelværelser med en omsætning på 842 millioner EUR. Vi vil være mere end bare et hotel - et sted, hvor mennesker mødes, arbejder og inspireres.

scandichotels.dk

Om os