62 % af alle ansatte er mere kreative uden for kontoret

Virksomheder er dårlige til at udnytte potentialet i cloud-tjenester og dermed få mest muligt ud af deres ansatte. 60 % af virksomhedernes ansatte arbejder uden for kontoret, og 61 % tror, at de ville kunne blive mere effektive, hvis det var lettere at samarbejde og dele informationer online. Samtidig fortæller 83 %, at de ikke bruger nogen cloud-baserede tjenester på arbejdet, viser en undersøgelse fra Sharp.

Sharp har bedt analysefirmaet Research Now om at spørge ansatte i små og mellemstore virksomheder om deres muligheder for at arbejde uden for kontoret, hvordan de ønsker at samarbejde online, og hvordan de i dag deler dokumenter og informationer. Undersøgelsen viser, at hovedparten gerne vil arbejde uden for kontoret, og at de er mest kreative uden for kontoret, men at deres arbejdsgivere er dårlige til at tilbyde cloud-tjenester og den fleksibilitet, som det kræver.

– I dag er de fleste af os altid opkoblet via vores smartphones, laptops eller tablet-pc’er. På trods af det er mange forsat afhængige af deres kontorer for at få adgang til og kunne dele informationer. I mangel på enkle, smarte cloud-tjenester finder de ansatte egne og sommetider usikre måder at samarbejde online på, og virksomhederne risikerer at mister kontrollen over sine netværk og sine informationer, siger Herman Lundquist, nordisk markedschef hos Sharp Electronics (Nordic) AB.

Undersøgelsen blev udført i september 2013 med interviews af 1535 kontoransatte i Sverige (305), Storbritannien (306), Tyskland (310), Holland (310) og Frankrig (304).

Stigende krav om at kunne arbejde hjemmefra
De seneste års enorme digitale udvikling har sat sig tydelige spor i de ansattes krav om fleksibilitet, når det gælder hvor og hvordan, man arbejder.

• 52 % af de ansatte, der deltog i undersøgelsen, angiver, at det i løbet af det seneste år er blevet vigtigere for dem at kunne arbejde væk fra arbejdspladsen.
  • 53 % ønsker at få adgang til arbejdsdokumenter, uanset hvor de befinder sig, og 68 % ønsker let at kunne dele dokumenter med kolleger uden for deres eget kontor.
  • 62 % føler sig mere kreative, når de arbejder uden for kontoret, og 61 % tror, at de ville blive mere effektive, hvis de havde mulighed for at samarbejde online.

Arbejdsgiverne følger ikke med udviklingen
Det virker dog ikke, som om de ansattes behov modsvares af virkeligheden på arbejdspladserne.

• 83 % oplyser, at de ikke benytter nogen cloud-baseret tjeneste på jobbet, og 41 % fortæller, at deres arbejdsgivere udtrykkelig har forbudt cloud-baserede tjenester.
  • 43 % savner en enkel måde at dele dokumenter og at samarbejde online med personer uden for virksomhedens netværk.
  • 67 % deler fortsat informationer i form af papirudskrifter.

Positive over for effekterne af øget samarbejde
Undersøgelsen viser tydeligt, at de ansatte værdsætter at kunne arbejde væk fra kontoret og let kunne få adgang til informationerne, hvor de end er. Man har desuden en meget positiv indstilling til de potentielle fordele ved bedre at kunne samarbejde online.

• 50 % tror, at bedre samarbejdsmuligheder vil gør virksomheden mere lønsom.
  • 55 % tror, at de vil tage mere velinformerede beslutninger, hvis de havde bedre muligheder for at samarbejde.
  • 53 % tror, at bedre samarbejdsmuligheder vil føre til bedre relationer med kollegerne.

– Virksomheder har tydeligvis meget at vinde ved at gøre det muligt for deres ansatte at samarbejde online. Desværre virker det som om, at det ikke er lykkedes for dagens leverandører af cloud-baserede tjenester at forklare det for virksomhederne, og derfor går mange ansatte glip af fordelene ved en god cloud-baseret tjeneste, siger Herman Lundquist.

For flere informationer
Herman Lundquist, nordisk markedschef for Sharps dokumentdivision, Sharp Electronics (Nordic) AB, +46 70 533 90 92, herman.lundquist@sharp.eu

Om Sharp Dokument
Sharp tilbyder kraftige og prisbelønnede dokumentsystemer, som giver hurtigere og mere effektive samarbejdsmetoder og gør alle på arbejdspladsen effektive. Sharp har alt fra kompakte printere og kopimaskiner i sort/hvid og farver til alsidige, højhastigheds- og multifunktionssystemer. Sharp Open Systems Architecture (OSA) forvandler multifunktionssystemer til kraftige informationsportaler, der er integreret med skyen og forretningsapplikationer. Sharp Optimized Services hjælper virksomheder med at opnå større kontrol, effektivitet og produktivitet. Sharp Cloud Portal Office er en cloud-baseret tjeneste, som gør det enkelt at dele dokumenter og informationer samt at samarbejde online. /This is Why Sharp er den perfekte løsning til enhver arbejdsplads. For flere oplysninger besøg www.sharp.dk.