Sorøs erhvervsliv vokser kraftigere end resten af landet

550 nye fuldtidsstillinger eller en vækst på 10,5 procent. Det er den vækst, der har været blandt virksomhederne i Sorø Kommune de seneste fem år. Og det er markant højere end landet og regionen som helhed.

Sorøs erhvervsliv har igennem de sidste mange år været inde i en positiv udvikling. Hvor mange andre kommuner har kæmpet med faldende jobtal og et udfordret erhvervsliv, har Sorø stort set konstant haft vækst i antallet af arbejdspladser.

- Vi har et rigtig stærkt erhvervsliv i Sorø Kommune med nogle virksomheder, som på trods af udfordrende tider har formået ikke bare at holde status quo, men faktisk også at vokse. Og det er jo simpelthen en ønskeposition at stå i som kommune, udtaler Sorøs borgmester Gert Jørgensen, som også glæder sig over, at erhvervsindkomsten pr. borger, er steget betydeligt.

Væksten er trukket af vækst i brancherne erhvervsservice og bygge/anlæg. Alene i 2015 og 2016 har disse to brancher skabt 350 nye fuldtidsstillinger og står for hvert tredje af alle job i kommunens virksomheder.Væksten i Sorøs erhvervsliv er markant højere end i resten af landet, og det har den faktisk været siden 2009.
Formand for arbejdsmarkeds- og erhvervsudvalget, Anne Madsen, glæder sig også over fremgangen:

– Vi har haft en flot udvikling gennem længere tid på jobfronten, og det skyldes en kombination af dygtige virksomheder og virksomhedsledere, en generel forbedring i hele landet på beskæftigelsesområdet og et bevidst fokus på, at både kommune og virksomheder vinder, når vi samarbejder, siger hun.

I alt er der 1.550 virksomheder med hovedsæde i Sorø, som i alt bidrager med godt 8.000 job. Der er i alt 11.700 job i kommunen, hvis man tæller de offentlige job med.

Tallene stammer fra Vækstvilkår 2017 Sorø, som er udarbejdet af Center for VækstAnalyse for Vækstforum Sjælland. Analysen udkommer den 24. august.

Kontakt:

For flere oplysninger kontakt Laila Carlsen, erhvervschef i Sorø Kommune, på telefon 20 26 50 81.