SSAB’s Hardox – en succeshistorie der fylder 40 år

Hardox, som ejes af SSAB, er det varemærke i stålverdenen, der er blevet synonymt med slidstyrke og kvalitet i verdensklasse. Førerpositionen på verdensplan er stærkere end nogensinde nu, hvor Hardox fylder 40 år. For SSAB er Hardox en af virksomhedens mest succesfulde lanceringer.

SSAB fik til opgave at udvikle et slidstål, som var både hårdere og sejere end andre ståltyper på markedet, da virksomheden udviklede Hardox for 40 år siden. Hårdheden var nødvendig for at kunne stå imod barsk slitage i lang tid og sejheden for at kunne modstå bøjning og opslidende drift uden at revne.

– Da materialet lanceredes i 1974 som ”den bøjelige slidplade”, var det verdens første slidstål, der kombinerede både hårdhed og sejhed og desuden fungerede godt som konstruktionsstål, fortæller Christer Offerman, der er ekspert i slidstål hos SSAB. Succesen var der lige fra starten, og siden dengang er det lykkedes os at udvikle Hardox til at leve op til stadig strengere krav. Takket være dette, er Hardox stadig førende inden for slidstålområdet.

Vigtigt for udviklingen af produkterne inden for Hardox har været, at de både skal være slidstærke og fungere godt som konstruktionsstål.

– At Hardox er et udmærket konstruktionsstål har været en af nøglerne til succesen, fortsætter Christer Offerman. Dette har stor betydning for vores kunder. Det gør, at de kan udvikle effektive løsninger med tynde og lette lastbillad, containere og skovle, som også kan klare en høj grad af slitage.

Jagten på lettere konstruktioner er intensiv hos producenter rundt om i verden. Lavere vægt betyder bedre nyttelast og miljøegenskaber.

En god transportøkonomi er altid en prioritet hos kunderne, men de miljøfordele, som Hardox kan give, bliver stadig vigtigere. En lettere lastbil bruger mindre brændstof og kræver færre ture, og dermed bliver co2-udslippene mindre.

Hardox er altid blevet godt modtaget på markeder over hele verden. Fordelene for kunderne har været tydelige gennem alle årene, og det har ført til skabelsen af et af verdens stærkeste varemærker inden for stålverdenen.

Interessen for at anvende navnet Hardox i markedsføringen af lastbillad, skovle og andre slutprodukter gjorde, at SSAB besluttede sig for at lancere konceptet Hardox In My Body.

Hardox In My Body giver SSAB’s kunder mulighed for at vise, at produkterne lever op til bestemte kvalitetskrav. Antallet af virksomheder, der opfylder kravene til Hardox In My Body, vokser hele tiden. Det er et godt bevis for at Hardox, også efter 40 år, indtager førerpositionen på verdensmarkedet. En position, vi har tænkt os at beholde mange år endnu.

Lasse Bengtsson, Project Manager Marketing, SSAB EMEA
T 46 70 205 87 93, lasse.bengtsson@ssab.com

SSAB is a global leader in value added, high strength steel. SSAB offers products developed in close cooperation with its customers to create a stronger, lighter and more sustainable world.SSAB has employees in over 45 countries and operates production facilities in Sweden and the US. SSAB is listed on the NASDAQ OMX Nordic Exchange, Stockholm. www.ssab.com

Tags: