Andet kvartal 2010: Telenors kunder bruger verden

Omsætningen steg og kunderne strømmede fortsat til Telenor i årets andet kvartal. Introduktionen af de nye indholdstjenester WiMP og Voddler er kommet godt fra start, samtidig med, at markedsføringskampagnen ”Brug verden” inspirerer og engagerer Telenors kunder til at udnytte de utallige muligheder der er med både mobil og bredbånd.

I andet kvartal øgede Telenor sin omsætning med 2% i forhold til samme periode sidste år. 39.000 nye kunder kom til selskabet i perioden, og den samlede kundebase voksede til 2.114.000 mobilkunder. Indtjeningen faldt lidt i forhold til samme kvartal 2009 på grund af periodens mange aktiviteter i forbindelse med den store opgradering af mobilnetværket.

”Den øgede omsætning og kundefremgangen sker takket være den fortsatte vækst på markedet for Mobilt Bredbånd, samt at mobilkunderne efterspørger dataprodukter i stor stil, hvilket har firdoblet datatrafikken i vores netværk på kort tid. Vi oplever desuden pæn afsætning af indholdstjenesterne WiMP og Voddler, der gør brugeren i stand til at tage musik og film med på farten,” siger adm. direktør Jon Erik Haug fra Telenor Danmark.

Det digitale musikbibliotek WiMP (Wireless Music Player) giver adgang til at lytte til musik via både PC og mobiltelefon. Voddler er en reklamefinansieret filmtjeneste, der viser film via bredbånd derhjemme eller på farten.

Mobilnetværk udbygges fortsat
I maj måned fik Telenor tildelt en attraktiv plads i 2600 MHz-frekvensbåndet, og fundamentet kom dermed på plads til at fortsætte udbygningen af fremtidens mobilnetværk med LTE/4G.
Telenors 3G-netværk vil desuden med få undtagelser tilbyde hastigheder på op til 21,1 mbit/sek inden udgangen af i år.

“Vi investerer for tiden betydeligt i udbygningen af nyt mobilnetværk. Sideløbende begynder vi at udrulle 4G, så vi er klar til at levere endnu højere hastigheder på mobilt bredbånd, når der kommer 4G-terminaler og -dongler på markedet,” siger Jon Erik Haug, der understreger, at Telenor arbejder meget aktivt på også at løfte netværkets kvalitet.

Jon Erik Haug
Adm. direktør for Telenor Danmark