Danske virksomheder siger farvel til fastnettelefonen

Omfattende, uafhængig analyse af det danske telemarked slår fast, at virksomheder i stort tal klipper ledningen til fastnettelefonen og går over til rent mobile løsninger. Udviklingen giver medvind til Telenor, som det seneste år har hjulpet en række af landets største virksomheder med at konvertere til rene mobilløsninger. Telenor gør nu klar til at intensivere kampen om erhvervskunderne, store såvel som små.

Analysefirmaet Aalund har i første kvartal 2010 interviewet 1.892 private og offentlige virksomheder om deres forbrug af telefoni og bredbånd og sammenholdt dette med markedsdata, som teleselskaberne har indberettet. Resultatet er den mest præcise opgørelse af markedsandele og teknologitendenser, der nogensinde er lavet på erhvervsmarkedet. Aalunds TeleBarometer viser entydigt en bevægelse væk fra fastnettelefoni til fordel for mobile løsninger:

• Fra 2009 til 2010 er andelen af virksomheder, der har en fastnettelefon, faldet fra 84 til 77 pct.
  • Andelen af virksomheder, der er gået over til rent mobile løsninger (dvs. hverken bruger traditionel fastnettelefoni eller IP-telefoni) er på et år steget fra 16 til 22 pct.
  • Aalund forventer, at yderligere 70.000 medarbejdere i danske virksomheder vil gå fra fastnet- til mobiltelefoni de kommende 12 måneder.

”Tallene er i den grad vand på vores mølle. Hele vores forretning er bygget op omkring at hjælpe virksomhederne fra fastnettet og over på den mobile platform. Derfor står vi – også nu hvor udviklingen for alvor tager fart – med markedets mest komplette produktportefølje til mobilløsninger til både store og små virksomheder,” siger Telenors erhvervsdirektør Jesper Hansen.

Markante ordrer
Telenors koncept for mobilløsninger har i det seneste år tiltrukket en række markante erhvervskunder, heriblandt DSB og Tryg Vesta. Nu gør Telenor klar til at intensivere kampen om markedsandele i alle segmenter af erhvervsmarkedet og dermed styrke sin position som en klar nummer to og primær udfordrer til TDC.

”Vi er klart førende, når det handler om at hjælpe store, danske virksomheder med at skifte fra fastnet til mobil. En lang række virksomheder står foran dette teknologiskifte, som kræver mere end bare at udstyre medarbejderne med en mobiltelefon, og vi er godt rustet til at vinde de udbud, der kommer,” siger Jesper Hansen.

Flere highlights fra Aalunds analyse

• De største spillere på erhvervsmarkedet målt på antallet af mobilabonnementer er TDC (48 pct.), Telenor (25 pct.) og Telia (18 pct.).
  • Der er ingen vækst i antallet af virksomheder med IP-telefoniabonnementer. Sammenholdt med væksten i rent mobile løsninger tyder det på, at mange virksomheder helt springer IP-telefonien over og går direkte fra traditionel fastnettelefoni til rene mobilløsninger.
  • Der er stadig solid vækst på mobilt bredbånd: 25 pct. af de adspurgte virksomheder bruger mobilt bredbånd mod 20 pct. for et år siden.

Om overgangen fra fastnet- til mobiltelefoni
Virksomheder, der har besluttet at udstyre medarbejderne med mobiltelefoner, vælger i stigende grad at tage skridtet fuldt ud og helt droppe fastnettelefonen, der er dyr både i abonnement og opkaldsafgift (gælder også IP-telefoner). I samme ombæring er det oplagt at nedlægge det gamle omstillingsbord og erstatte det med et mobilt omstillingsbord, der er mere fleksibelt og langt billigere i drift. Typisk vil et farvel til fastnettelefonien også reducere telefonregningen, idet det er dyrere pr. minut at ringe fastnet-til-mobil end at ringe mobil-til-mobil.

Det mobile omstillingsbord er en software, der forvandler pc og mobiltelefon til et effektivt omstillingsanlæg, hvor receptionisten er i stand til at håndtere traditionel om- og viderestilling af opkald og hurtigt får overblik over, hvem der er optaget eller ledig på telefonen. Softwaren kan også indstilles til automatisk at viderestille til første ledige medarbejder, når der ringes på hovednummeret. Telenors mobile omstillingsbord kan kombineres med tillægsfunktioner som fx browserstyret velkomsthilsen og billig minuttakst i alle EU-lande.

Peter Glüsing Pressechef, Telenor Tlf: 60 50 63 10 E-mail: pgu@telenor.dk

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og verdens sjettestørste leverandør af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 14 lande, og på verdensplan hjælper vi over 172 millioner kunder med at kommunikere. Danmark er et fokusområde for Telenor. Her er vi mere end to tusinde medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil, BiBoB og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk