Flere og flere vil have internettet med sig overalt

I løbet af et år har markant flere danskere fået interesse for at kunne gå på internettet under fx transport eller i sommerhuset. Det viser en top fem over de steder, hvor danskerne gerne ville gå på nettet i 2008 og 2009. Vi bruger det mobile internet til at udnytte de små pauser i hverdagen, lyder forklaringen fra Telenor.

I bussen, i sommerhuset, på rastepladsen, på cafeen eller hos vennerne. I 2008 ville knap hver femte dansker gerne gå på internettet, når de var på farten. I 2009 er det tal steget til mere end hver anden dansker. Det viser undersøgelser, som TNS Gallup og Useerneeds har foretaget på vegne af Telenor i 2008 og 2009. Deltagerne er blevet spurgt, hvor de gerne – udover derhjemme og på arbejdspladsen – vil kunne gå på nettet. Mindre spildtid I 2008 svarede 18%, at de gerne ville på nettet under transport med bus, tog eller færge. I 2009 var tallet steget til 63%. ”Tid er blevet en dyrebar ressource for mange danskere i en travl hverdag. Vi er simpelthen begyndt at udnytte de små pauser til at være lidt mere effektive og fx besvare nogle mails i bussen på vej hjem. Eller også opdaterer man Facebook, to sekunder efter man har oplevet noget interessant. Og det er muligt, fordi rigtig mange mobiltelefoner nu giver adgang til internettet på samme måde som en bærbar pc,” siger Peter Berg, der er markedsdirektør hos Telenor. Han fortæller, at Telenor samtidig har registreret, at forbruget af det mobile internet stiger pr. kunde, ligesom kunderne logger på flere og flere forskellige steder. Surf i sommerhuset Ifølge den seneste halvårsstatistik fra It- og Telestyrelsen havde 419.000 danskere en mobil bredbåndsopkobling i juni 2009. Og det tal vil ifølge Peter Berg fra Telenor stige fortsat over de næste år. ”Alt tyder på, at en mobil netadgang i fremtiden bliver allemandseje – ligesom mobiltelefonen er det i dag. Derfor vil kravet til vores mobilnetværk stige i takt med, at flere bruger det til at gå på internettet. Det kræver nemlig større kapacitet, end når kunderne taler og skriver sms. Vi har derfor planlagt en større opgradering af vores netværk. Vi vil i de kommende år investere op mod 1 mia. kr. om året i en fremtidssikret teleinfrastruktur med højere hastigheder og kapacitet i yderområderne. Og det stemmer jo fint overens med undersøgelserne, der viser, at 43% flere danskere end sidste år kan se en fordel i at være på nettet i sommerhuset,” siger Peter Berg fra Telenor. I 2008 ville 17% af danskerne gerne kunne gå på nettet i sommerhuset eller kolonihaven, mens 60% satte kryds ved samme svar i 2009. Fakta om mobilt bredbånd hos Telenor • Mobilt bredbånd er en betegnelse for, at man via en bærbar computer eller en mobiltelefon kan komme trådløst på internettet. • Opkoblingen til internettet fra en bærbar computer sker via et modem, der sættes ind i computerens USB port, eller som sidder indbygget i computeren. • Mange mobiltelefoner kan også gå på internettet. Hvis man bruger denne funktion, så er det en god ide at oprette et dataabonnement ved siden af mobilabonnementet. Gør man ikke det, så betaler man en forholdsvis høj pris pr. brugt Mbit. • Mobilt bredbånd koster typisk et oprettelsesgebyr og en fast månedlig ydelse. Når det er betalt, kan man frit surfe inden for en defineret grænse. • Der findes forskellige abonnementspriser alt efter, hvor hurtig en forbindelse man ønsker. • Hastigheden på bredbånd betegner, hvor mange sekunder det tager at overføre 1Mbit. • Så lang tid tager det at overføre 1 MB på de forskellige netværk: 2G: 5 minutter EDGE: 1½ minut. 3G: 30 sekunder Turbo 3G: 5 sekunder Typiske størrelser: DVD-film: 3GB Musiknummer: 3MB 1 times Messenger uden filoverførsler: 2MB 1 typisk mail uden vedhæftninger: 40 kb Fakta om Telenors netværk • Telenor dækker i dag 99% af Danmark med GSM-netværk også kaldet 2G, der gør, at kunderne kan tale i mobiltelefon og foretage simpel datakommunikation som f.eks. sms. • 3G er en teknologi for mobile tale- og datatjenester, som blandt andet byder på en forbedret talekvalitet, mobilt bredbånd, videotelefoni og tv på mobilen. Telenor dækker i dag 86% af den danske befolkning med 3G. • Telenor vil i løbet af 2010 opgradere hele selskabets mobilnetværk, hvilket vil betyde, at kunderne vil opleve en højere hastighed på bredbåndsforbindelsen og sikre kapaciteten i netværket i takt med, at antallet af brugere stiger. • Første fase i Telenors arbejde med netværket bliver en opgradering af hastigheden i netværket på op til 14,4 Mbit/s*, hvor det er muligt, samt en udrulning af EDGE-teknologi, der giver højere hastigheder og kapacitet i yderområder. • Anden fase er udrulningen af mobilt bredbånd med hastigheder på op til 21 Mbit/s* i hele landet i sommeren 2010. • Udskiftning af hele mobilnetværket er afsluttet ultimo 2010 og indebærer også, at Telenor gør netværket klar til at kunne levere 4G/LTE. Forkortelsen står for "Long Term Evolution", som er den næste generations mobilnetværk, også kaldet "4G", der vil kunne levere hastigheder på op til 100 Mbit/s. *) De faktiske hastigheder på mobilt bredbånd vil variere blandt andet afhængigt af den geografiske dækning, antallet af brugere på nettet, afstanden til mast m.m. Angivelsen 14,4 Mbit/s giver derfor en effektiv maxhastighed på op til 10 Mbit/s, mens angivelsen 21 Mbit/s giver en effektiv maxhastighed på op til 15 Mbit/s.